Als dat echt zo vaak is dat het irritant wordt (eigenlijk mag dat nooit gebeuren) zal er ergens teveel versleten zijn aan de fiets en moet je vermoedelijk toch echt een keer met de handen in het smeer of naar een fietsenmaker.

Met het verwijderen van één´(soms zelfs twee) schakeltje(s) uit je ketting kun je vermoedelijk al wel weer een poosje vooruit, maar kijk ook even of de punten van je tandwiel nog lang genoeg zijn, anders moet daar vermoedelijk ook het 'één en ander aan vertimmerd worden.

En daar houdt het doe het zelf gedeelte eigenlijk wel op. Dus toch maar een keer een (echte) fietsenmaker opzoeken (zo'n echte vakman met meestal een paar vingertoppies te weinig, die zijn het best) , die zal je ook haarfijn kunnen uitleggen wat er aan mankeert en je niet meteen een nieuwe fiets aansmeren.

Toegevoegd op 05-06-2009 16:01:42
Potverdikkie, ik moet sneller leren typen ; steeds als ik klaar ben staan er al een aantal antwoorden voor en kom ik weer als mosterd na de maaltijd :roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan zijn of je tandwielen versleten, of je ketting is te lang. Even een schakeltje ertussen uit (laten) halen en het probleem is gefixt. Als het je tandwielen zijn... die kan je ook laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een conventionele fiets is het vaak handiger om je kettingspanners wat aan te spannen ipv een schakel ertussen uit te halen. Bovendien heb je daar speciaal gereedschap voor nodig (kettingpons)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. De kettingspanners heb ik over het hoofd gezien.
Meerdere opties

ketting versleten
tandwielen versleten
ketting te slap
wiel scheef in de achtervork

Dit zijn wel zo'n beetje de meest voorkomende.

Toegevoegd op 05-06-2009 16:26:12
Overigens is er een heel makkelijk tooltje om te kijken of je ketting nog goed is. Gewoon een soort malletje die je tegen je ketting houd. Een beetje fietsenmaker checkt dat gratis voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal staat ie dan te slap. Even aanspannen en je kunt weer even vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke ketting, zowel van een fiets als rond de hals, rekt uit na verloop van tijd. Bij intens gebruik is dat om het jaar (10000 km) en kettingen van chinese makelij rekken sneller uit.dat is één van de voornaamste redenen. versnelde slijtage en kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat het om je fiets gaat.
Er kunnen tal van oorzaken zijn.
Vaak is achterstallig onderhoud het probleem.
Is de ketting gespannen? Ketting gesmeerd?
tandwielen goed? De trapas recht waar het voor tandwiel op zit? Is de ketting gewoon op?
Een oude ketting kan opgerekt zijn als gevolg van ouderdom / slijtage. Als je je ketting er een keer af zou halen, en je hebt dus 1 lange sliert kun je een keer proberen om aan het ene uiteinde te trekken terwijl het andere uiteinde vast zit (onder je voet oid). Als je de speling voelt moet je gewoon even je ketting vervangen of een donor ketting nemen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of je tandwielen zijn een beetje schuin of hij zit er gewoon niet helemaal goed op (het kan ook ergens anders aan liggen hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat je ketting of tandwielen versleten zijn. maar leg eerst eens een recht latje over de tandwielen en kijk of de twee tandwielen in één lijn staan. Is dit niet het geval dan moet je het achterwiel zo bewegen dat dit wel gebeurt. Het kan ook zijn dat je tandwielen een slag hebben. Dat kun je eenvoudig zien door de tandwielen te draaien zonder ketting terwijl je er een schroevendraaier o.i.d. boven stil houdt. Gaat het tandwiel "heen en weer" dan moet je dit even recht maken. Een hamer met een lat doet wonderen. Het kan ook zijn dat je tandwielen versleten zijn. Dat is te zien doordat de boogjes geen mooie delen van rondjes meer zijn maar een beetje in de lengte uitgerekt en de punten van je tandwiel zijn daardoor puntig geworden. Deze horen een beetje vlak van boven te zijn. Dit tandwiel moet je dan gewoon vervangen. Ik hoop dat je er zo uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op deze site vind je misschien het antwoord:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/35045-tips-voor-spannen-of-inkorten-van-de-fietsketting.html