Auto accu & stroomverbruik : Hoe lang gaat hij mee?

Ik wil een sigarettenverloop halen voor in de auto zodat ik mn telefoon en laptop kan opladen. Wat voor invloed heeft dat op mn autoaccu als ik rijd? Als ik in beweging blijf kan die toch niet leeg geraken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
7.3K

Antwoorden (4)

Zolang de motor loopt zal de dynamo zorgen dat de benodigde/verbruikte stroom wordt bijgeladen in de accu. Dynamo's hebben een behoorlijke capaciteit. Ruimschoots genoeg voor jouw doel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De telefoon opladen in de auto kost zo weinig energie dat je zelfs bij stilstand een paar dagen tijd hebt.
Je telefoon is dan allang "vol" en zal nog minder stroom trekken.
Een laptop kun je alleen opladen met een speciaal laadapparaat dat de 12V omzet naar ongeveer 19V, laptops hebben dat meestal nodig omdat de accuspanning van de laptop hoger is dan 12V.
Het laden van je laptop zal wel meer energie vragen, maar bij draaiende motor heeft de dynamo meer dan genoeg capaciteit voor de autoaccu en alles wat verder in de auto aan gebruikers aanwezig is.
Bij stilstand zou ik inschatten dat met 1 dag wel zo'n beetje de grens bereikt wordt, maar het is helemaal afhankelijk van welke auto en welke laptop je gebruikt.
Het lijkt me trouwens niet raadzaam om je laptop in de auto te laten als je er zelf niet bij bent, hij kan zomaar weg zijn! (en je autoruitje kapot)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je laptop wilt laden neem ik aan dat je een omvormer wilt hebben?

Dat een dynamo veel power heeft is waar, maar aan alles zit een eind...

Stel je Dynamo is 70ah en je accu ook
Dat betekent dat je je accu als ie helemaal leeg is in 1 uur helemaal oplaadt. als je verder geen stroom verbruikt.

lampen bijvoorbeeld.
Die zijn ongeveer 60watt per kant, dus 120 watt samen
Dit is 10a wat ze gebruiken, dus heeft je dynamo nog maar 60a over om te laden. elk ding dat je extra aanzet/aansluit resulteert in minder laad vermogen. de motor zelf heeft ook stroom nodig om te functioneren (electrische ontsteking)

Dit kan best lang goed gaan, en normaal is een dynamo sterk genoeg om alles aan te kunnen hebben. en dan is er nog steeds wat over.

Als je van alles gaat aansluiten, en je accu lampje gaat aan (ook al is het heel zwak) dan vraag je teveel.

De accu is alleen maar bedoeld om te starten, en zal tijdens het rijden niet veel doen...

Dus je kunt het best doen, als je maar geen overbelasting gaat veroorzaken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je motor draait heeft dit geen enkel effect. Uiteraard iets meer brandstof verbruik.

Als je rijdt zal het verbruik en de toevoer via de dynamo elkaar ruimschoots opheffen.
Ik rij zelfs met een omvormer naar 220