Mag ik met de motor op een gelijkwaardig kruispunt een fietser inhalen?

Ik kreeg op mijn kop van mijn rij-instructeur toen ik dit deed, maar ik kan niet geloven dat het niet mag. Ik bleef op mijn eigen rijstrook.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
Amadea
7 jaar geleden
Waar reed die fietser dan, in dezelfde richting?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En reed die fietser op een apart gelegen fietspad, op een fietspad naast jouw rijstrook, op een fietsstrook naast jouw rijstrook of op dezelfde rijstrook als jij?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens, als ik me goed herinner mág je op zich wel inhalen op een kruispunt (hoewel mijn moeder, die hier toevallig bij zit, zeker weet dat zij geleerd heeft dat dat expliciet niet mag), maar moet je dat tóch niet doen tijdens je rijles.
Computoon
7 jaar geleden
Je moeder heeft waarschijnlijk examen gedaan voor 1 november 1991. Toen stond dat inhaalverbod nog in het RVV.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach, kijk aan. Ja, dat heeft ze zeker :)
tinus1969
7 jaar geleden
Er zijn meer van dit soort dingen die strikt genomen niet verboden zijn, maar je wel afgeleerd worden. Rechts inhalen naast een blokmarkering als er geen vluchtstrook is bv.

Het beste antwoord

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens verbiedt het inhalen op een gelijkwaardige kruising niet. (Wel het inhalen op een voetgangersoversteekplaats).

Toch is het, in het algemeen gesproken, af te raden. Om iemand in te halen, moet je enige afstand houden. Bedenk maar eens wat er kan gebeuren als je, op een smalle weg, uitwijkt naar links, er gelijktijdig verkeer van rechts komt en ook tegemoetkomend verkeer. Dat is een onprettige situatie. Onderstaand "kapstokartikel" moet altijd voor ogen worden gehouden:

Wegenverkeerswet artikel 5:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Je rij-instructeur heeft gelijk als hij dit gedrag "afleert".

Toegevoegd na 5 minuten:
(Voor 1-11-1991 mocht het niet. Toen is het nieuwe RVV ingegaan waarbij het aantal verkeersregels is uitgedund en meer een beroep werd gedaan op gezond verstand.)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor deze duidelijke uitleg.