In Rotterdam rijden trams door over zebrapaden, terwijl de verkeerslichten voor voetgangers op groen staan. Kan dat eigenlijk wel?

Dit leidt dagelijks tot vele bijna aanrijdingen. Wat voor zin hebben die verkeerlichten en zebrapaden dan nog?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel mensen weten dit niet, maar voor een tram gelden vrijwel dezelfde regels als voor auto's. Als ik het goed heb, is de enige uitzondering een tram die je inhaalt en vervolgens afslaat: dan mag de tram voor je langs. Verder moeten trams gewoon voorrang geven waar een auto dat in dezelfde situatie zou moeten doen. In dit geval zijn er echter twee sets lichten: één om de straat over te steken, en één om de trambaan over te gaan (een tramovergang in een wegovergang dus). Als de bellen en de lichten van de trambaan afgaan, moet je dat als voetganger interpreteren als 'rood', de tram heeft op dat moment namelijk gewoon 'groen' (of beter gezegd: wit).

Nee, dat moet niet kunnen. Als voetgangers groen licht hebben, mogen ze oversteken en mag je aannemen dat het overige verkeer op dezelfde weg rood licht heeft. Als daar voor de tram een uitzondering geldt, dient dit duidelijk voor de voetgangers aangegeven te zijn middels een bord of speciaal (waarschuwings)knipperlicht. Het komt ook wel eens voor, bij verkeerslichten die geen speciale lichten hebben voor links- en rechtsafslaand verkeer, dat het verkeer groen licht heeft en daar borden bij hangen met teksten zoals "Let op rechtdoorgaand verkeer" (als je zelf linksaf wilt slaan) of "Let op overstekende voetgangers" (als je rechtsaf wilt slaan). In zulke situaties moet men dus gewaarschuwd worden. Ik kan me niet voorstellen dat de trams, in jouw voorbeeld, voorrang hebben. Ze zullen het wellicht 'nemen', maar die bestuurders zijn dan feitelijk in overtreding als er naast de lichten geen waarschuwingen worden gegeven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100