Ik heb niet zulke goede ogen, maar heb wel mijn scooter rijbewijs. Zal autorijden moeilijk gaan?

Ik heb mijn scooter rijbewijs gehaald. En rij altijd gewoon zonder bril.
Met bril is het iets makkelijker maar er is bijna geen verschil.
Ik kan gewoon goed verkeersborden lezen enzo. Ik wil nu mijn autorijbewijs halen, maar hoorde dat je kentekens moet kunnen lezen op 25 meter. Maar dat gaat me nooit lukken denk ik.
Als me dat niet lukt met mijn examen, mag ik dan nooit auto rijden in me leven?
Ik rij heel af en toe met de auto van me moeder (kleine stukjes) En dan gaat alles gewoon heel erg goed.

Ik wil graag meer duidelijkheid alsjeblieft.

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (3)

je moet idd van 25mtr n kentekenplaat kunnen lezen als je dat niet kan moet je of n bril of lenzen dragen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk aan je eigen veiligheid en die van anderen, laat je ogen eens meten bij de oogarts en laat deze een advies geven, misschien is een sterkere bril of lenzen, voldoende om op de gewone manier toch je rijbewijs te kunnen halen. Anders ben je misschien gebaat bij een laserbehandeling, overleg het met de oogarts. Als je zelf in de gaten hebt dat je ogen minder goed zijn geworden, dan is het meestal nog slechter dan je denkt, een kleine verslechtering merk je zelf vaak niet eens op, neem dus geen enkel risico. Ook is rijden zonder rijbewijs niet verstandig, je leert dingen verkeerd aan, afleren is moeilijker dan aanleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi hoi
laser behandeling is geen optie voor mij. Ik heb namelijk nystagmus.
Ik ga voordat ik ga rijden naar de oogarts om een sterkere bril aan te meten. Ik heb zelf net allemaal kentekens geprobeerd te lezen. En verkeersborden tijdens het scooter rijden. Dat ging redelijk goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je dat doet, neem geen risico, je kunt beter te vroeg dan te laat je ogen laten controleren. Maar blijf het in de de gaten houden. Zeker met nystagmus is het belangrijk je visus regelmatig te laten checken.
Lees dit ook eens: http://www.auto-mobiliteit.org/pdf/am-nystagmus-nieuwsbrief3-110627-pp-mail-def-
Succes.
Ik heb net een rij-examen gedaan met een jongen die ook nystagmus heeft. Zijn oogafwijking hebben wij met verschillende artsen laten onderzoeken en een jaar met het cbr in gesprek geweest, compleet met advocaten en een comparitie bij het cbr in rijswijk. Uiteindelijk hebben wij een rijvaardigheidstest mogen doen, omdat zijn oogafwijking schommelde rondom het maximaal toelaatbare. Wij hebben ook een vrijstelling gekregen voor het lezen van een kenteken op 25 meter afstand. Door veel te oefenen hebben wij alle belangrijke op- en afritten getraind van de ring van Amsterdam op naamborden en afritnummers. Hij heeft vorige week examen gedaan... en geslaagd! Zie de foto!
Deze jongen had ook een brommerrijbewijs en eerder al rondgereden in een mini-car.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi hoi, Ik heb binnenkort een afspraak met de oogarts. En die geeft me dan een vrijstelling zodat ik gewoon kan autorijden. Ik zie voor 80% (Dat was vorig jaar) En heb vandaag geoefend met mezelf met kentekens lezen. Op 20 meter afstand gaat het goed. heb ook op de scooter een rondje gereden, en goed naar alle verkeersborden vanaf een afstand gekeken, en dat ging goed (zonder bril) Ik ga ook bij de oogarts even kijken of mijn sterkte voor mijn rechter oog nog goed is want die ziet niet helemaal scherp in de verte. En misschien kan ik wel lenzen krijgen :) Maar heb echt geen zin om een jaar nog te wachten op mijn rijbewijs hoor :(
Als ik nu ook gewoon prima kan rijden zonder bril
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, ik heb wel enige ervaring met begeleiding bij nystagmus, dus als je zo ver bent om je rijbewijs te halen dan schrijf je gerust eens in voor een proefles bij ons. Om een auto te mogen besturen moet in
principe aan een minimale gezichtsscherpte van 0,5 worden voldaan. In uitzonderingsgevallen is een visus tussen
de 0,4 en 0,5 toegestaan. Sinds april 2009 kunnen personen met een visus lager dan 0,5 als bestuurder deelnemen aan het verkeer mits hun gezichtsscherpte met behulp van
een Bioptisch Telescoopsysteem (BTS) wordt gecorrigeerd. Om een dergelijk telescoopsysteem te kunnen gebruiken is een specifiek trainingsprogramma vereist. Ik werk bij www.rijschooldenk.nl in Amsterdam