Waarom staat de naam van een station op een bord evenwijdig aan de rijrichting van de treinen?

Vanuit de trein kun je veel verder lezen wat op het bord staat als dat haaks op de rijrichting staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

als het bord haaks staat, is het op voorhand prima te lezen, maar alleen als je bij het raam zit, en een stuk vooruit kan kijken.
voor mensen die verder van het raam zitten is het niet mogelijk een haaks geplaatst bord te lezen, vandaar dat ze evenwijdig worden geplaatst.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is voor de stoptreinen bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gij zijt duidelijkerwijs geen ooggetuige...
Niet waar. Vanuit de trein heb je de beschikking over een raam om naar buiten te kijken. Dat geeft je achter het raam een klein kader voor het zicht op wat er zich buiten afspeelt. Als dat kader (raam) dan ook nog door de beweging van de trein elke keer weer een andere doorkijk geeft kunnen je ogen zaken, zoals een bord of andere objecten, op een korte afstand niet bijhouden. Kijk je in de verte naar de horizon is alles langer in beeld en dus goed te volgen. Dat plaatsnaambord hangt in het station, dichtbij dus, en is snel aan het blikveld verdwenen behalve als de trein net voor dat bord stopt. De kans dat jij iets kan lezen op een bord dat haaks op de spoorlijn staat is minimaal tot onmogelijk. Dat zou je alleen kunnen lezen als je boven op de trein zit of uit het raam hangt. Dan heb je meer tijd om iets, zoals een bord, aan te zien komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de trein zit en je passeert stations zonder er te stoppen, kun je niet of nauwelijks lezen welk station je passeert.
Dan zou m.i. een bord haaks op de rails een oplossing kunnen zijn. Moet je nog snel zijn trouwens...
Al de voorgaande antwoorden (behalve de eerste) kloppen.
Maar dat zijn allemaal aannames, omdat niemand dat ooit heeft gevraagd aan de bordenplaatser van de NS. Of aan de ergonomisch ontwerper van stationsattributen.
(De bovenvermelde opsomming geldt alleen, wanneer blijkt dat ik na het verzenden van dit antwoord, nog steeds het vierde antwoord ben.)

Men vergeet echter te vermelden dat bij elk station de naam ervan ook nog eens superwijd en levensgroot vermeld wordt bij het binnenrijden, zowel als bij het uitrijden, op de eerste (resp. laatste) gebouwen, behorende tot het station. Als je ook dat niet kunt zien, is elke verdere informatie, op welke wijze dan ook gepresenteerd, waarschijnlijk hoe dan ook nutteloos.

Blijft natuurlijk het feit, dat iedere instantie die uit is op het zo goed mogelijk informeren van zijn klandizie, in deze situatie stomweg óók het dwars geplaatste infobord zou hebben verstrekt.
Maar wij weten allen, dat de NS niet behoort tot de laatstgenoemde categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens mij wordt elk station omgeroepen - althans, elk station waar de trein stopt. In aanvulling daarop is de NS bezig met het plaatsen van schermen in de treinen. Sommige treinen hebben die schermen al, andere nog niet. Op die schermen wordt getoond wat het volgende station is, welke stations daarna komen, hoe laat het volgende station zal worden bereikt, en wat de huidige vertraging is. Reizigersinformatie is de afgelopen jaren een probleem geweest. De NS richtten zich op het laten rijden van treinen, maar vertellen hoe laat ze werkelijk reden en waar ze naartoe gingen, dat was niet zo belangrijk. Nu heeft reizigersinformatie hoge prioriteit. Minister Schultz komt regelmatig langs om te horen hoe het ermee staat. Het duurt echter enige tijd voor alle systemen en werkprocessen zijn aangepast. Dat is de "schuld van het verleden" die we nu moeten inlossen. Als je nu door het land reist, zie je dat op steeds meer stations de oude perronborden (die met die "flapjes") worden vervangen door nieuwe schermen. Daar zit ook een ander reisinformatiesysteem achter. De nieuwe borden geven nu al meer en betere informatie dan de oude borden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Dat omroepen in de trein! Dat was ik even vergeten.
De vraag ging over bordjes, maar toen ik daar breed 'communicatie' van maakte had ik daar best ook aan mogen denken.
Dankjewel.