Wat zou er gebeuren als twee waterstof-auto's tegen elkaar botsen?

Volgens Top Gear is de waterstof-auto de auto van de toekomst..
Gezien de waterstof-bom, wat zou er gebeuren als een paar van zulke auto's tegen elkaar crashen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6K

Het beste antwoord

Nix anders dan met twee benzine auto's. Bij een waterstofbom wordt op micro-niveau een waterstofatoom veranderd, dat gebeurt niet bij het botsen van twee waterstofatomen... De wereld bestaat uit voornamelijk waterstof, zuurstof en koolstof, deze drie elementen maken de meeste natuurlijke moleculen.. Dus die dingen die botsen nogal eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, niet echt micro-niveau. Meer pico-niveau want het gaat immers om de botsing van atomen...

Andere antwoorden (6)

Dan krijgen we een nieuwe oerknal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig, waterstof kun je op veel mannieren inzetten en voor een bom komt er wel wat anders kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is waterstof veilig? Je zou kunnen denken dat door het feit dat het makkelijk te onsteken is, en over een breed lucht/brandstof-bereik ontvlambaar is, dat het antwoord negatief zou zijn. Maar dat is niet zo. Waterstof heeft zijn vluchtigheid met zich mee. Doordat het zo enorm vluchtig is, is de kans dat er een brandbaar mengsel ontstaat zeer klein. Echter als een vrije gaswolk van waterstof toch ontsteekt zit je met een probleem omdat je de brand niet kunt waarnemen. Waterstof is namelijk reukloos en onzichtbaar. Maar de kans dat dit gebeurt is erg miniem.

Wat wel een probleem kan vormen is het parkeren van een waterstofauto in een slecht geventileerde garage. Indien er dan waterstof ontsnapt, is de kans veel groter dat er een brandbaar mengsel gevormd wordt. Gezien de makkelijke onsteekbaarheid van waterstof is dit een dodelijk cocktail. Vandaar ook dat BMW zo’n katalysator op de waterstoftank van de Hydrogen 7 heeft geplaatst om te voorkomen dat er puur waterstof ontsnapt. Want eens waterstof de kans krijgt om te ontsteken in een gesloten ruimte dan gaat het serieus mis. Waterstof geeft namelijk geen gewone explosie. Bij waterstof beweegt vlam zo snel dat de druk waanzinnig snel stijgt. Zo hebben ramen niet de kans om te springen voordat het hele gebouw uiteenspat.

Dus is waterstof veilig? Ja in open ruimtes zeker en vast. Voor gesloten ruimtes moeten men de infrastructuur zo aanpassen dat ze zijn uitgerust met een goede en betrouwbare ventilatie om spectaculaire ongevallen te voorkomen.
AWM
13 jaar geleden
Nou..... Precies hetzelfde als een gewone botsing. Een waterstofbom heeft een serieuze ontsteker nodig (lees: een kernbom, http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofbom).

Overigens, Top Gear zit er helemaal naast. Waterstof is een wassen neus. Als je waterstof op industriële schaal wilt produceren, moet je het uit olie zien te winnen. Dat behelst dus het kraken van olie met alle gevolgen vandien wat betreft CO2 productie. Er zijn nog meer argumenten maar die zijn op aanvraag te bespreken! :P

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus i.p.v. waterstof op industriële schaal te winnen uit aardolie (want, waar ga je het anders vandaan halen) moet je investeren in goede accu-technologie zodat je energie uit een steeds groenere elektriciteitsvoorziening steeds beter kan opslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je een botsing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een waterstofbom heeft een atoombom als ontsteking (nodig). Aangezien weinig mensen met zowel een waterstof(brandstof)tank als ook een atoombom rondrijden (die dan bij een botsing ook nog af zou moeten gaan), gebeurt er bij een botsing niets. Sterker nog, de waterstoftank zal vele malen sterker zijn dan een normale benzinetank.