Wie heeft hier voorrang?

Ik zag net een vraag over voorrang, nou kwam er bij mij ook een vraag op.

Zie deze situatie:

xxxxxx auto xxxxxx
xxxxxx | xxxxxx
|
<----------|
| |
xxxxxx | | xxxxxx
xxxxxx \/ | xxxxxx
xxxxxx | xxxxxx
fiets

Dus de auto wilt rechtdoor en de fietser wilt naar links.
Dit kruispund heeft geen stoplichten en haaientanden.
Wie heeft hier voorrang?

12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe kudo's voor je ASCII kunst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow er zit echo op deze vraag.

Het beste antwoord

Het leuke is, dat dit helemaal geen voorrangssituatie is.
Voorrang gaat tussen bestuurders onderling, die elkaar op verschillende wegen kruisen.
Dus ze moeten zich op verschillende wegen bevinden, waarbij dan de één van rechts komt en de ander van links.

Maar dat hier helemaal niet van toepassing.
Hier hebben we te maken met twee bestuurders, die elkaar op dezelfde weg tegemoet rijden. De ene wil rechtdoor blijven gaan en de ander (de fiets in dit geval) wil linksaf slaan en de weg verlaten.
Dan de treedt de regel van 'onbelemmerde doorgang' oftewel 'vrije doorgang' in werking, die luidt: afbuigend verkeer moet rechtdoorgaand verkeer vóór laten gaan.

Merk vooral op, dat bij voorrang alleen werd gesproken over 'bestuurders' (waarbij de voetgangers dus uitgesloten zijn) en bij het afslaan ging de regel over 'verkeer' (dat is dus inclusief de voetgangers).
Als er zich op jouw situatie ook een voetganger had bevonden op het trottoir dat door de fietser wordt overgestoken, dan had óók die voetganger nog vóór gelaten moeten worden.

Op het plaatje hieronder is dit alles in beeld gebracht.
Op de weg A-Straat - B-Straat lopen twee voetgangers en rijden twee fietsers plus twee auto's.
Dit plaatje bevat geen enkele voorrangssituatie. In plaats daarvan ontstaat er een 'vrije doorgangssituatie', doordat Auto 1 naar links afslaat. Hij zal daarbij alle verkeer dat op dezelfde weg rechtdoor gaat vóór moeten laten gaan.
Het geniepige (waar dan ook veel ongelukken door gebeuren) is, dat fietser 6 en voetganger 4 vóór gelaten moeten worden, maar voor de bestuurder van auto 1 van achteren naderen. Hier moet zeer goed op gelet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: verschil tussen voorrang en voor laten gaan duidelijk uitgelegd : plus dus.

Andere antwoorden (4)

De auto gaat voor, want rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.
12 jaar geleden
Rechtdoor op de zelfde weg gaat voor...
De fietsen moet dus wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier geld de regel rechtdoor op de zelfde weg gaat voor dus de auto gaat voor en de fietser moet blijven wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auto voorrang, want iemand die een bocht maakt moet vorrang verlenen aan mensen die rechtdoor blijven rijden.