Is dat verkeersbord niet verkeerd ontworpen?

Einde 130km/u. Dat bord met 130 en strepen erdoor.
In alle andere gevallen is het: Yeah, je mag harder (dan 50, 80, 100 enz..)
Toen ik dat bord voor het eerst zag(einde 130) ga je bijna denken yeah ik mag harder. Niet dus.
Geeft dit geen verwarring, met name voor buitenlandse verkeersdeelnemers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, je hebt volkomen gelijk! Waar heb je dat bord gezien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat in wel op elke plek waar je tegenwoordig 130 mag. (afsluitdijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of jouw gedachten zijn verkeerd ontworpen, dat je denkt 'yeah ik mag harder'- want maximumsnelheid is maximumsnelheid. De 130-borden geven de uitzondering aan...

Het beste antwoord

Elke weg heeft een maximum snelheid die als het ware "automatisch" bij die weg hoort, vanwege de verkeersregels.

Als je de stad uitrijdt, en je komt voorbij het plaatsnaambord waar een streep doorheen staat, dan mag je eigenlijk automatisch 80 - tenzij er een bord staat met een andere snelheid, natuurlijk.

Als je de snelweg opgaat, mag je automatisch 120 - tenzij er een bord staat met een andere snelheid.

Verlaat je de snelweg en kom je op een provinciale weg, dan staat er alleen maar een bord dat het einde van de snelweg aangeeft. Een bord dat aangeeft dat je 80 mag is niet nodig, want dat is de snelheid die "automatisch" bij de provinciale weg hoort.

Snelheidsborden geven een uitzondering aan op die "automatische" snelheid. Mag je op een stuk snelweg maar 100, dan wordt dat aangegeven. Aan het einde van het stuk waar je maar 100 mag, wordt dat ook aangegeven. Dan geldt weer de snelheid die "automatisch" bij de snelweg hoort, dus 120.

Voor het bord met 130 is het gewoon hetzelfde. Normaal geldt 120 voor en snelweg, maar hier geldt een uitzondering. Je mag dan 130.

Aan het einde van het uitzonderingsgedeelte hoeft alleen maar een bord te staan dat het einde van het 130-gebied aangeeft. Je weet dan dat vanaf dat moment weer de snelheid geldt die "automatisch" bij die weg hoort. In dit geval dus 120.

De regels zijn dus geheel correct toegepast.

De enige verwarring die kan ontstaan is, dat we normaal gesproken die uitzonderingen alleen kennen als snelheidsbeperkingen. Hier is het juist een snelheidsversoepeling. Maar afgezien daarvan is het, verkeersregeltechnisch gezien, niets bijzonders.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal een kwestie van wennen zijn. Maar einde max 50 betekent je mag sneller. (Mag dat niet dan staat er een max snelheid bord met een lagere max snelheid)Zo ook met einde max. 60, 70, 80, 90, 100. Je mag daar na sneller rijden. En in eens einde max 130, in een flits denk je ik mag harder.
Ik zou als wegbeheerder (of wie dat dan ook bepaalt) een bord neerzetten met max 120. Da's veel duidelijker.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan zou je bij elke oprit van een snelweg een bord met 120 moeten zetten, bij elke weg die de stad verlaat een bord met 80, bij elke afrit van elke snelweg een bord met 80 (of 50 als je direct de stad inrijdt), enzovoort. Dat lijkt me niet doenlijk. Nee, een einde van een snelheid betekent dat de "speciale" snelheid, de uitzondering, ten einde is. Je gaat dan weer terug naar de snelheid die daar normaal gesproken zou gelden, als er geen borden staan. Of dat nu een hogere of een lagere snelheid is. Ik geef toe, als ik een "einde 130" zou zien zou ik ook even moeten nadenken. Direct daarop zou ik echter denken: "oh ja, natuurlijk, da's eigenlijk heel logisch!".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als ik een "einde 130" zou zien zou ik ook even moeten nadenken" zeg je.
Zie je wel, het werkt even verwarrend. Dus ik neem aan dat je het bord nog niet bent tegen gekomen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben het bord inderdaad nog niet tegengekomen. En ja, het is heel even verwarrend. Maar slechts heel kort. Daarna is het volkomen logisch. Het lijkt mij beter, de logica toe te passen in de bebording. Da's veel helderder dan wat we nu doen: op veel kruisingen staan nu borden die neerkomen op "hier dient u zich aan de normale verkeersregels te houden". Alsof dat elders niet hoeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is zoveel volkomen logisch in het verkeer waar heel veel verkeersdeelnemers geen kaas van hebben gegeten. Links rijden op de snelweg, door oranje rijden enz...

Andere antwoorden (1)

De maximum snelheid in Nederland op de autosnelweg is 120 km/h. Dit is vastgesteld. 130 km/h is dus een uitzondering, en als dit dus niet meer mag, zak je automatisch terug naar 120 km/h tenzij anders vermeld. Als een buitenlander Nederland in rijdt ziet hij ook nog steeds 12-km/h als max. op de autosnelweg. Dus geen onduidelijkheid.

Toegevoegd na 1 uur:
2 x een -? Dit is niet correct, want mijn antwoord is juist.

Toegevoegd na 1 uur:
2 x een -? Dit is niet correct, want mijn antwoord is juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist als het niet meer mag moet er eigenlijk een bord staan max. snelheid 120km/u (of wat op dat moment dan ook van toepassing is)
Als ik van de provinciale weg een stad in rij staat er ook niet einde max 80km/u. Dan staat er een bord max 50 of bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dat is niet zo ( het snelwegverhaal). Je weet toch wat de max. snelheid is in Nederland? Dat is de basissnelheid. Als je 100 mag, en het is einde 100, dan krijg je toch ook geen bord met "120". Je weet dat als je op de snelweg rijdt, en het einde 100 is, je dus weer 120 mag rijden. Zo is het ook met het 130 bord. Als het einde 130 is, dan mag je dus gewoon weer 120. Tenzij anders vermeld. ( Wij hebben hier een rijinstructeur in huis, dus helaas gaat u niet winnen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Als het einde 130 is, dan mag je dus gewoon weer 120'.
Waarom zetten ze dan niet gewoon een bord max 120 neer. Da's veel duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 130 mag, dan is dat een uitzondering op de 120. ( standaard). Is het eind van de uitzondering, dan heb je daar een vast bord voor, 130 met strepen erdoor, en dan hou je weer de standaard aan.... Ze moeten het wel uniform houden, anders snappen we er straks niks meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet aan het einde van max 130(strepen) dan gewoon een bord neer max 120. Dat is veel duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat werkt niet zo. Maar ik ben uitgediscussieerd, bel het CBR zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed, maar ik stuur mijn kinderen niet naar jou voor rjilessen. Weinig geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom geef ik ook geen les :P