Gebeurt het dat ze je controleren op rode diesel in je gewone personen auto?

Rode of witte diesel, daar zit toch belasting verschil in? En wanneer doe ze dat dan? Niet tijdens een verkeers controle lijkt me.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.3K

Het beste antwoord

Als er een grote verkeerscontrole is .
Dan is er de verkeerspolitie en de belastingdienst en de douane aanwezig .
Dan wordt vaak gekeken naar alcohol .
De papieren van de auto .
Wat voor soort diesel .
Of de inzittende wel in nederland mogen verbijven .
Of er nog een belastingschuld openstaat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zit een belastingverschil in inderdaad. rode diesel is iets goedkoper, dit kunnen ze op alle momenten controleren. Juist wel bij een verkeerscontrole geen blaastest of wat dan ook maar een uitgebreide verkeerscontrole.

Personenen auto's pakken ze niet zo heel vaak maar het is een risico om hierop te rijden boetes zijn erg duur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg maar rustig HEEEEEEL errug duur !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wordt gekeken hoelang je die auto al hebt en hoeveel je ongeveer getankt zou hebben
plus de bekeuring
meer dan 1000 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom krijg ik een minnetje mijn antwoord is correct misschien beknopt maar wel goed
Juist wel tijdens een verkeerscontrole. Ook controleren ze vaak op plaatsen waar de pakkans groter is zoals paardenmaneges, veemarkten en dat soort bijeenkomsten.
Ook bij steekproeven bij APK wordt er op gecontroleerd.
Het is lange tijd zichtbaar in het brandstoffilter.
Let wel het is een economisch delict dus je kunt beter een flinke kraak zetten of iemand mishandelen daar is de strafmaat in Nederland milder voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus, enne...wie je die - heeft gegeven: zeer onterecht.
Er zit uiteraard een belastingverschil in. En met rood rijden is dus goedkoper. Ik heb op 800.000km (27jr) nooit één controle gehad. Weliswaar 90% van de km in Belgie en Frankrijk. Als ik het geweten had, had ik vanaf dag één met rood gereden. Reken maar eens uit...Nu woon ik in Frankrijk en blijkbaar liggen de boetes voor dat misdrijf zeer laag. (150 euro de eerste keer). Dus het loont zeker om met rood te rijden. Probleem is echter dat ik zoals de meesten onder ons met een hypermoderne diesel rijd. En ik ken de kwaliteit van de gewone stookolie niet (de rode dus).
Vroeger kon het niet echt kwaad, een oude diesel reed desnoods op frituurolie, maar vandaag de dag ligt dat effe anders met hun HDI, DCI, TDI, etc. Die motoren zijn zéér gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof. En als daar iets mis gaat loopt de schade al meteen in de duizenden euro's.
Een oplossing zou er kunnen in bestaan om bij de rode diesel zelf additieven bij te voegen om aan een goede kwaliteit te komen. Het proberen waard.

Opgelet : probeer nooit rode diesel wit te wassen ! De Pakistaanse tankstations (Azam-Idem) deden dit een 15-taljaren terug op industriële schaal. Ze hadden in Belgie (Charleroi) een grote installatie waar ze gewoon met het zuur van oude batterijen de rode kleurstof wegkregen. Met een enorm aantal defecte voertuigen tot resultaat. Een dieselinjectiepomp kan echt niet tegen dat zuur.
Maar dat verhaal is een heel andere (lucratieve) zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor vrachtwagens wordt het sporadisch bij een grenscontrole gedaan, meestal door de douane. ze nemen dan met een soort peilstok een monster uit alle tanks. Als dat okay is laten ze het daar vaak bij. In de 7 jaar dat ik nu internationaal rijd hebben ze mij daar 2x op gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijden op rode diesel staat een proces verbaal voor van minimaal 1450 euro. Betreft het een bedrijfswagen dan is het nog hoger. Economisch delict !
Er wordt een berekening gemaakt hoeveel kilometer per jaar je rijdt, over die kilometers zal je nog belasting moeten gaan betalen als je gepakt wordt op rode diesel.
Heeft de douane / Politie of verkeersinspectie andere argumenten heb je zelfs kans dat je voertuig in beslag wordt genomen.

Bij een algehele verkeerscontrole loop je de kans dat je je kunnen controleren. Gebeurt zelden op personenauto's.
Maar er hangt een hoog risico aan, rode diesel is voor landbouwwerktuigen en daar wordt geen accijns of andere belasting over betaald.