Moet je skeeleren op de weg,op het fietspad of op de stoep ?

Ik ga vaak skeeleren maar ik weet nooit waar ik nu eigenlijk mag skeeleren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.8K

Antwoorden (4)

Goeie vraag!

Wanneer je niet sneller dan stapvoets rijdt, moet je de regels van toepassing voor de voetgangers volgen.
Wanneer je sneller dan stapvoets rijdt, moet je de regels van toepassing voor de fietsers volgen.

Wanneer je niet sneller dan stapvoets rijdt, blijft je dus op het voetpad. Oversteken doe je op het zebrapad. Is er geen begaanbare voetpad of berm, dan maak je gebruik van het fietspad of ga je links op de rijbaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
leuk bedacht en ik denk dat de meeste mensen het zo ook uitvoeren maar er zijn vast regels voor die eenduidig zijn.
Zoals je het schets kun je altijd discussies krijgen of je nu langzamer of snelle gaat dan voetgangers en of je dat nou aan langzame of snelle lopers moet afmeten
dus de wet stelt je gelijk aan óf fietsers óf voetgangers
Ik dacht de laatste maar weet het niet zeker
Vroeger was je voor de wet een voetganger, maar later is dat aangepast (in Nederland althans), en nu ben je voor de wet gelijk een fietser. Dus in principe moet je skeeleren op het fietspad, maar als je heel langzaam skeelert, raad ik je toch aan op de stoep te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ik dacht dat je nog steeds voetganger was.
je hebt bijv geen recht op voorrang bij een voorrangsweg
Officieel ben je voetganger. Je moet dus volgens de regels op de stoep. Maar omdat je wel vaak veel sneller gaat, word het vaak gedoogd als je op het fietspad rijdt. Maar als je een boete krijgt voor op het fietspad rijden, is dat in principe terecht, ook al is het vaak de beste oplossing.
Als er geen stoep is, mag je net als voetgangers op het fietspad, en als er geen fietspad is op de rijbaan.
Je hebt, ook als je op het fietspad rijdt, géén voorrang waar fietsers dat wel hebben, de voetgangersregels tellen ook voor skeeleraars.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de tweede bron: Het is dus inderdaad tegenwoordig wel toegestaan om op het fietspad te skeeleren.skaten, maar de voorrangsregels voor voetgangers gelden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is fietspad meestal fijner van het wegdek dan een voetpad. Dus je maakt dan meer snelheid. Als er op het voetpad wordt geskeelerd kan je met een snelheid tegen een voetganger botsen. En bij fietser die hebben dan meer snelheid dus mij lijkt het logischer om op het fietspad te skeeleren. Maar het ligt er natuurlijk ook aan welke snelheid je hebt. En als je gaat skeeleren doe je dan wel beschermers aan!