vragen over brommer?

hallo,

ik ben van plan om over ongeveer 2-3 maanden mijn bromfietscertificaat te halen maar, het leek me wel leuk om alvast een brommer te kopen. als ik nu een brommer koop (met kenteken en papieren) hoe zit het dan met de verzekering en kenteken? WA is verplicht maar niet al rij je er niet mee toch? en moet ik het kenteken dan helemaal afmelden ofzo? anders is het stafbaar?

bedankt,

ja ik heb veel vragen :D

Toegevoegd na 1 uur:
graag alleen antwoorden als je het zeker weet, ik heb geen zin in boetes enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Antwoord op je vragen:

De verzekering en het kenteken moet je tijdig op naam van een van je ouders zetten met wel een rijbewijs. Kenteken hoeft volgensmij niet per se, maar de verzekering geloof ik wel.

WA is verplicht, óók als je er niet mee rijdt. Helaas, als jij er zonder rijbewijs mee rijdt, ben jij niet verzekerd.

Het kenteken 'afmelden' kost meer geld lijkt mij dan 2 a 3 maanden je verzekering betalen. Afmelden zou beter zijn als je het voor lange tijd niet gebruikt.

Wat ik heb gedaan is mijn brommer op naam van mijn moeder gezet, zo ook de verzekering. Ik mocht er toch niet op rijden. Alle papieren staan nog steeds op mijn moeders naam (volgensmij) maar dit is niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de scooter op je eigen naam zetten als je minimaal 16 ben en een uittreksel van het bevolkingsregister heb.
Een scooter of brommer kan je laten schorsen tegen een bedrag van 9,50 dit betekend dat hij niet verzekerd hoeft te zijn.
Je mag er dan niet mee rijden op de openbare weg en op eigen terrein gestald zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je alles op je moeders naam zet maakt dat niet uit? ik weet niet zeker of je voertuig alleen is verzekerd als de rechtmatige eigenaar erop rijd of ook iemand anders? weet jij dit zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit weet ik zeker. Ald de rechtmatige eigenaar toestemming heeft gegeven om jou er op te laten rijden, dan mag dat. Ik een keer aangehouden en er werd uberhaupt niks gevraagd waarom de verzekering en de brommer op mijn moeders naam staat.
Als de agent vraagt of je de brommer mee mocht nemen, en je zegt: weet ik niet..of..nee, dan is het diefstal.
Dus je ouder moet wel goed zeggen: het is jouw brommer dus je hebt toestemming om hem mee te nemen.
Ik weet het zeker, maar als je nog erg twijfelt aan de vriendelijkheid van de agent (sommige proberen het je lastig te maken, hoewel ik het nog nóóit het meegemaakt) maar de agenten zelf adviseren dan om een schriftelijke bevestiging mee te nemen (in je buddy bijvoorbeeld of portemonnee) dat je de brommer mag lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je goede uitleg :)

Andere antwoorden (1)

Als je geen rijbewijs hebt mag je je brommer niet verzekeren. Je ouders kunnen dit wel doen, maar dan komt de brommer op je ouders naam. Je mag er nog steeds niet op rijden.