wat is de maximale snelheid van een tractor, en mogen ze 2 aanhangers trekken

Ik vraag me af wat de maximale snelheid van een tractor is? ik woon in het buitengebied en er komen regelmatig van die grote tractoren voorbij met 2 aanhangers die met gemak de 60 halen. is dit toegestaan??

Toegevoegd na 13 minuten:
en met 2 aanhangers rijden?? is dat toegestaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
12.1K

Antwoorden (6)

tractors mogen niet sneller dan 45 kilometer per uur rijden, tractors hebben de zelfde regels als scooters/scootmobiel, voor de lengte is er een speciaal grens voor gemaakt die weet ik niet uit mijn hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tractoren vallen onder landbouwvoertuigen, en die mogen in nederland slechts 25 km per uur. Al een paar jaar loopt de discussie of dat niet opgehoogd moet worden naar 40 km per uur, maar dat is nog steeds niet besloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten was de maximale snelheid 25 km. per uur, maar nu blijken er sinds enige tijd uitzonderingen te zijn voor trekkers die 40 km. per uur mogen. Zie
http://www.oudetrekkers.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=116
Ik ben gaan zoeken in de Wegenverkeerswet, maar daar heb ik het juiste artikel nog niet gevonden.

Dat er tegenwoordig ook trekkers geleverd worden die 60 tot 65 km.per uur halen, blijkt wel uit
http://www.trekkerbank.nl/Trekkers/?merk=Fendt .Dat wil overigens niet zeggen dat ze dat ook mogen rijden. Mijn auto haalt met gemak 180 km/u, misschien zelfs meer. Maar dat betekent niet dat ik dat hier in Nederland ook mag rijden.

En of twee aanhangers er achter (zie http://www.tractorfan.nl/picture/427357/ ) wel toegestaan is, heb ik nog niet gevonden. Wel vond ik een politiebericht over een ongeval met een tractor met dubbele aanhanger http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/persberichten/110201persberichtenvan1februari2011.asp, daarin werd niets gezegd over het al dan niet strafbaar zijn van rijden met dubbele aanhanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel toegestaan om met twee aanhangers te rijden, maar 60 km/h mag dus niet. Er zijn trekkers die met gemak 70 rijden, ik heb zelfs een keer gehoord van een John Deere die de 100 haalde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Max toegestane snelheid in nederland is 25 km/h.
Er mag meer dan 1 aanhangwagen worden voortbewogen tot een lengte van max 18 meter (artikel 5.18.20 VR en de gestelde eisen vindt je dan weer in 5.18.21 VR.)
Link 1 geeft een hoop info over de verschillende voertuigen en lopende onderzoeken/voorstellen om zaken aan te passen oa mbt de max snelheid.
Link 2 geeft wat korte info over de landbouwvoertuigen
Link 3 laat zien wat het VR aangeeft over de voort te bewegen aanhangwagens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hard ze mogen? Geen idee. Wel weet ik dat sommige trekkers een snelheid van 60 km/pu kunnen behalen