Ze geven de vorm weer van het bord dat aangeeft dat je voorrang moet geven.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en hoe is het bord dan ontstaan
escape
13 jaar geleden
Dat was de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bord is zo ontwikkeld dat het ook duidelijk is wat er wordt bedoeld als het bord onder de sneeuw zit, maar vooral ook van de andere kant (dus door de automobilisten op de voorrangsweg). De haaientanden geven m.i. ook iets aan van stoppen, want de tanden zijn naar jou gericht. @WTP Het STOP bord betekent wat anders , je moet dan echt stoppen, terwijl je bij het voorrangsbord in deze afbeelding ook mag doorrijden als er geen verkeer is. Een stopbord zal ook wel altijd staan op een voorrangsweg, maar de intentie is anders. Je MOET stoppen, ook al zie je in eerste instantie niemand. Ook hier zie je een afwijkende vorm van het bord dat herkenbaar is, ook al is het bord slecht zichtbaar.
jc54
13 jaar geleden
Als aanvulling op escape, een doorgetrokken lijn zou verplicht stoppen betekenen, ook als er geen verkeer komt.

Andere antwoorden (1)

Haaientanden zijn witte of gele gelijkbenige driehoeken. De driehoeken zijn verkeerstekens en staan bij een kruispunt op het wegdek als er voorrang moet worden gegeven, meestal in combinatie met het voorrangsbord . Soms staat een eindje voor de kruising de omtrek van een extra grote haaientand op het wegdek. Staat er een achthoekig stopbord , dan staan er op het wegdek geen haaientanden maar een stopstreep.

In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 (RVV 1990) worden in artikel 1 van het eerste hoofdstuk haaientanden gedefinieerd als "voorrangsdriehoeken op het wegdek". In artikel 80 van het derde hoofdstuk van de RVV 1990 wordt de haaientanden hun betekenis in het verkeer toegekend (hier nog gespeld zonder -n-):

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Haaientanden ontlenen hun naam aan de gelijkenis met de tanden van haaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is ontstaan als angst voor haaien, daar stop je zeg maar ook voor of verstijf je soms als je in het water zit.