Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel overtredingen voordat een roodlicht camera zichzelf terugverdiend heeft?

Ik zie de camera's steeds meer bij mij in de buurt verschijnen. Mijn vraag is concreet: wat kost zo'n apparaat, het onderhoud, hoeveel levert een plaatje op als iemand door rood rijdt, en hoeveel plaatjes moeten wer gemaakt worden voordat het break-even-point is bereikt en er 'winst' gemaakt gaat worden.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat je aanname niet helemaal correct is. Een flitskast wordt aangeschaft om de veiligheid te vergroten. Flistkasten worden doorgaans alleen geplaatst op gevaarlijke plaatsen of op plekken waar veel ongelukken zijn gebeurd door hard of door rood te rijden (of beide).

Een camera moet aangeschaft en onderhouden worden door het lokale politiecorps (in een dorp/gemeente), terwijl de boetes worden uitgedeeld door het ministerie van justitie. Het lijkt mij heel stug dat dit geld weer bij de "eigenaar" van de flitskast terug komt.

In België is er kennelijk een boetefonds
http://www.kathleenvanbrempt.be/mobiliteit/geld-boetefonds-voor-verkeersveiligheid waaruit de politeregio's kunnen putten om de verkeersveiligheid te vergroten. In Nederland worden de verkeersboetes geïnd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau en ik denk dat de gelden terugvloeien naar de staatskas. De overheid zal ook wel een pot hebben per regio waarmee de politiekorpsen een filtskast kunnen bekostigen t.b.v. de verkeersveiligheid. Maar ik denk niet dat ze geld krijgen hoe meer bekeuringen ze uitdelen. Dat is ook niet zo handig, omdat niet de verkeersveiligheid, maar de kas van het betreffende polietiekorps is gebaat. Maar als ik ongelijk heb hoor ik dat graag.

Wat bedragen die ik zo op internet vond:

- Kosten flitspaal in de bebouwde kom: €12.000,=
- Bijkomende aansluiting en bekabeling: €4.000,=
- Toevoeging van een matrixpaneel met de vermelding “U rijdt te snel” 17.000,=
- Plaatsing van alleen een matrixpaneel kost circa €15.000,=
- Een radarcameraset (roulerend over maximaal vijf palen) kost €70.000,=. Deze radarcamera werkt tweezijdig.
- Onderhoudskosten en keuring / ijking kost jaarlijks circa €1.000,=

Alle bedragen zijn exclusief BTW.

Dit is in mijn visie dus al snel kostendekkend als je de kosten en boetes vergelijkt, ongeacht wie het geld van de boetes ontvangt.

Toegevoegd op 15-06-2009 13:36:45
NB. Het is wel zo dat de overheid de korpsen kan verzoeken om veel boetes uit te deleb getuige het artikel in het AD 9zie bron 2)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zijn wondertjes van economisch rendement... De nieuwste camera´s hebben een i.p. adres en een continue verbinding met internet, dus rolletjes zijn verleden tijd, en zijn altijd paraat... Ze flitsen niet eens in het normale lichtspectrum, maar in het infra-rood...

Daar kunnen de korpsen lekker een dag helemaal uit hun dak gaan... Want een deel van de winst mogen ze zelf in hun zak steken voor de geleverde diensten om zichzelf in het zonnetje te zetten... Snelheidsbelasting dus...

Hoeveel overtredingen dat het zich terugbetaalt dat weet ik niet, maar in een paar dagen draait het al op winst...

Ik zal eens gaan praten met de politie dat ik volgens de nieuw op te zetten normen hier in mijn straat een privéflitskast ga exploiteren, of is dat nu nog niet mogelijk... Dan schaf ik zelf zo´n kast aan en die onderhoud ik dan zelf en stuur de boetes door naar de politie en dan krijg ik een deel van de winst... Alles moet toch naar particuliere handen, of ben ik nu de tijd te ver vooruit?...
Kijk die per die past mij ook...

Toegevoegd op 15-06-2009 12:39:34
Kijk die pet die past mij ook...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
leuke reactie, +1
Ik heb even voor je gezocht, maar ik kom niet verder als de aanschafprijs van een roodlicht camera/ flitspaal: € 19.000,- (ex. BTW).
Het bereiken van het break-even point is denk ik afhankelijk van de locatie van de flitspaal, oftewel variabel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Da's alvast een mooi begin. Dank je wel! ik ga even rekenen of mijn vrouw al een hele camera bij elkaar heeft gescored!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als ze dit leest...(!)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing