Rijbewijs halen hoe gaat dat allemaal?

Hallo iedreen ik heb een vraag
stel je wil je rijbewijs halen..
hoe gaat dat allemaal in z`n werking ik bedoel
wat moet je allemaal doen
en wat komt er allemaal bij kijken
stel ik ga naar een rijschool en ik haal mijn theorie en ik doe ook praktijk
komt er dan op het laats iemand van buiten af die de rijles gaat afnemen en zegt of je geslaagt bent..
of hoe gaat dat?

want ik ken iemand die wil binnen kort zn rijbewijs gaan halen allen weet hij eerlijk gezegt niet waar hij allemaal moet beginnen en ik ook niet vandaar deze vraag!

mvg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.2K

Het beste antwoord

Eerst ga je kijken bij welke rijschool je wil lessen.
(je kan op internet ene zoeken)
En meestal heb je een eerste gratis rijles om te kijken of het je bevalt en of je bij die persoon wil blijven lessen.

Vervolgens ga je lessen meestal 1 of 2 keer in de week (gemiddeld 40 lessen in totaal)
Ondertussen leer je voor je Theorie, als je dat hebt gedaan ga je je Theorie examen aanvragen. (Dat kan ook via internet, of via je rijinstructeur.)

Als je je Theorie gehaald hebt EN ongeveer op de helft bent met je aantal rijlessen (tussen de 20 en de 30) dan gaat je rijinstructeur een Tussetijdse toets aanvragen.
De tussetijdse toets is soord oefen praktijk examen. (Daarbij kijken ze hoe ver je bent met je rijlessen en of je klaar bent voor je examen EN
je krijgt dan 3 opdrachten
1 keren op de weg
2 helling proef
3 parkeren.)
En als je je Tussetijdse toets goed hebt gedaan krijg je vrijstelling voor je echte praktijk examen. (dat wil zeggen dat je bij je praktijk examen die 3 opdrachten niet meer hoeft te doen.)
Je rijinstructeur vraagt daarna je examen aan (als HIJ en jij vind dat je er klaar voor bent.)
Dan als je praktijk examen hebt moet je 30 minuten rijden... En als je dat goed en vooral VEILIG hebt gedaan ben je geslaagd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tijdens je examen zit er een speciaal persoon naast je (examinator) en hij kijkt hoe jij het doet...
En je instructeur zit achter je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja theorie halen rijles nemen en dan kun je een examen aanvragen en dat wordt afgenomen door het CBR dus een externe partij
13 jaar geleden
Je moet 2 dingen halen voor je rijbewijs. Dit is je theorie en je praktijk. Deze kun je ook gescheiden halen. Bijde worden afgenomen op een CBR (centraal bureau rijvaardigheid) en daar kun je slagen en zakken. De theorie kun je zelf uit een boekje leren maar er zijn ook cursussen die bij sommige rijscholen worden gegeven. De rijlessen zul je bij een rijschool moeten nemen. Hier kun je je meestal ook meteen opgeven voor examen (bij het CBR).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al mooi uitgelegd.
Mocht je meer informatie willen kijk dan eens op de gezamenlijke site van het CBR / het RDW en hetministerie van verkeer en waterstaat.

http://www.rijbewijs.nl/index.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je aanmeldt bij een rijschool dan beginnen ze met het bieden van theorielessen, dit regelen zijn en dan moet je op een bepaald moment (via hun) theorie examen doen, dit gebeurt op een andere locatie dan waar je les krijgt. Voor de praktijklessen word je over het algemeen thuis opgehaald en weer thuisgebracht. Na een aantal lessen zal de rijschool een proefexamen afnemen, dit gebeurt gewoon tijdens je lessen en vaak is het de rijschoolhouder die dan meegaat en je beoordeelt. Blijkt hieruit dat je er klaar voor bent dan zal de rijschool het examen aanvragen bij het CBR. Je krijgt hier dan een oproep voor en je gaat met je leraar naar het CBR. Daar wordt eerst een stukje korte theorie met je doorgenomen door de examinator (dit is dus een vreemde), daarna ga je naar buiten en stap je in de auto waar je ook altijd in gelest hebt. De examinator gaat dan met je rijden, dit gaat in feite net als de lessen. Zodra je weer terugbent op het vertrekpunt dan stap je uit. Loop je weer naar binnen en daar krijg je te horen of je wel of niet geslaagd bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat je moet doen is een rijschool uitzoeken in jouw woonplaats. Je kan het uitzoeken op prijs, maar misschien ook wel op waardering of percentage geslaagde in 1 keer. Dat zou je waarschijnlijk wel kunnen googlen, of op de websites van de rijscholen kunnen vinden.
Dan begin je met lessen. In de eerste les hoef je nog niet zoveel te doen. Er worden wat dingen uitgelegd en je mag sturen. Dan maakt de instructeur een inschatting van hoelang je er ongeveer over zal doen. Dan kan je kiezen of je een pakket koopt of gewoon los blijft betalen voor de lessen. Een pakket bestaat meestal uit een aantal lessen + proefexamen + examen.
Als je al een tijdje bezig bent met de lessen dan kan je je aanmelden bij het CBR voor een theorie examen bij je in de buurt. Daar ga je dan op een bepaalde datum heen.
En dan weer na een tijdje geeft je rij-instructeur aan dat je klaar voor bent om examen te doen. Dan ga je weer naar een plek van het CBR samen met je instructeur en dan wordt je gekoppeld aan een examinator die samen met jou gaat rijden (in de auto waar je les in hebt gehad). De examinator zegt wat je moet doen en aan het einde krijg je meteen te horen of je geslaagd bent of niet.
Je kan zelf kiezen of je wel of niet wilt of je instructeur meegaat tijdens het examen. Sommige mensen vinden dat onprettig, maar het zou je ook kunnen helpen omdat hij/zij de examinator kan afleiden en jou wat meer op je gemakt kan laten voelen.