Ik krijg geen vergoeding van de gemeente voor eigen vervoer. Maar heb ik hier geen recht op?

Mijn zoontje van 4 jaar gaat naar speciaal onderwijs. Ik heb er voor gekozen hem zelf te halen en te brengen, (80 km. per dag), omdat hij nog zeer jong is en moeite heeft met afscheid nemen. Nu kreeg ik van de gemeente te horen dat ik geen vergoeding krijg voor mijn kosten omdat er nog plaats zou zijn in een busje voor leerlingenvervoer. Klopt het dat ik dan geen recht meer heb op een vergoeding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (6)

Volgens mij klopt dat idd wel. Je hoeft niet perse die 80 km te maken, dat doe je uit vrije wil. Je zoontje (hoe zielig ook) zal moeten leren dat hij wordt gehaald en thuis gebracht als er plek is in een busje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Citaat van de website over leerlingenvervoer:

U kunt natuurlijk de soort leerlingenvervoer aanvragen, waarvoor u voorkeur heeft. De gemeente besluit echter op basis van de regels in de verordening of u in aanmerking komt voor aangepast vervoer of een vergoeding. Bovendien kan de gemeente op financiële gronden beslissen om uw kind te vervoeren met aangepast vervoer, bijvoorbeeld omdat er nog ruimte is in een bus. In zo’n geval krijgt u geen financiële tegemoetkoming voor eigen vervoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is ook niet zo gek. De gemeente betaalt voor die bus, voor een x-aantal leerlingen. Door daarnaast reiskostenvergoeding te geven als die bus niet vol is, betaalt de gemeente dus in feite dubbel voor één kind. En tja, het houdt wel ergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Ik vind het ook wel logisch.
Het wordt aangeboden. Of je er gebruik van maakt mag je zelf weten.
Misschien zou je een vergoeding kunnen krijgen via de belastingdienst als het bij de gemeente niet mocht lukken. De gemeente geeft je wel een mogelijkheid voor vervoeren van je kindje maar je kiest zelf voor een andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente koopt leerlingenvervoer centraal in. Door meerdere leerlingen te combineren en een contract met het taxibedrijf af te sluiten kunnen ze goedkoper inkopen. Omdat je er voor kiest om je kind zelf te brengen en halen liggen de kosten voor jouw kind veel hoger dan wanneer hij mee zou rijden met het door de gemeente georganiseerde vervoer. Daarom wordt het niet aan jou vergoed.

Je hebt dus recht op vervoer, geen recht op een reiskostenvergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het per gemeente verschillend is.
In de gemeente waar ik woon, krijg je of taxivervoer of een onkostenvergoeding als je je kind zelf wilt vervoeren.
In mijn gemeente mag je dus zelf de keus maken.
Jij hebt nu te horen gekregen dat je geen vergoeding krijgt, dus dat is dan het beleid van die desbetreffende gemeente. En dan heb je hier dus ook geen recht op helaas!
Je moet iedere dag wel een eind rijden zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden die aangeven dat e.e.a. afhangt van verordeningen op gemeentelijk niveau.
TIP:
Ik weet niet waarom je zoontje naar het speciaal onderwijs gaat, en naar welk type school.
Wanneer er sprake is van RENN3, weet ik niet precies hoe zaken geregeld zijn. Maar:
Als er sprake is van RENN4, dan betekent dat volgens mij per definitie een diagnose volgens de DSM (kort door de bocht: een psychiatrische diagnose).
Van DSM-diagnosen wordt over het algemeen aangenomen dat ze behandelbaar zijn, of op zijn minst dat de stabilisering van het ziektebeeld gebaat is bij behandeling in de jeugdpsychiatrie.
Behandeling in de jeugdpsychiatrie is AWBZ-zorg.
Dergelijke behandeling kan vaak óp RENN4-scholen, of afgestemd op RENN4-schooltijden, gegeven worden.
Vanuit de AWBZ wordt vervoer rondom dergelijke behandeling (grotendeels) vergoed; óók wanneer je zelf dat vervoer organiseert.
Dus, kort gezegd:
Stap 1.: is er al sprake van behandeling? Dan afstemmen met schoolgang. Is er nog geen behandeling? dan met school om tafel om te zien hoe hun activiteiten als zodanig benoemd kunnen worden.
Stap 2.: Als schoolgang samenvalt met of aansluit op behandeling, aanvraag tot vervoersvergoeding via AWBZ declareren.
Stap 3.: geld overhouden.

Klinkt, als ik het zo kortaf zeg, wat 'onkies' , maar is prima te verantwoorden. De wet voorziet erin, dus juridisch no problem; en ook moreel lijkt het me makkelijk te verantwoorden, want zeg nu zelf: wat is er -naast een zorgzame ouder als jij- beter voor een kind, dan te kunnen leren en groeien in een omgeving die aansluit bij zijn (eventueel specifieke) behoeften?

Toegevoegd na 1 minuut:
In de eerste alinea ("de antwoorden die...") mist: "...zijn juist."