Kun je zelf de achterband van een scooter vervangen?

De achterband van mijn (snor)scooter is lek. Ik vraag me af of ik deze zonder al teveel technische kennis en speciaal gereedschap zelf kan vervangen. Wat moet er naast de wielmoeren allemaal nog meer los, met het risico dat ik het nooit meer vast krijg? Murphy klust namelijk altijd met me mee...

Naast het feit dat ik daarmee kosten uitspaar is het met een lekke band lastig om bij de dealer te komen.

Als ik er beter niet zelf aan kan beginnen, hoor ik dat ook graag maar dan ook waarom niet.

Dank vast voor de hulp!

Of het relevant is weet ik niet, maar voordat erom gevraagd wordt; het is een Kymco Vitality 25 4T

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meestal moet je ook de uitlaat er af halen omdat dat in de weg zit voor het wiel.De moer waar het wiel mee vast is gedraaid , zit vrijwel zeker onwrikbaar vast.Daar is al gouw een luchtdruksleutel voor nodig .En anders moet het wiel op 1 of andere manier geblokkeerd worden en met een zware sleutel moet je die moer losdraaien.het kan wel maar is verdraaid lastig

Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen... aangezien Murphy meeklust! Je kunt natuurlijk vragen of een vriend meehelpt met wat meer ervaring. Probleem is namelijk dat je scooterband opgepomp moet worden tot een paar Bar en dat lukt je niet met een gewone fietspomp. Loop naar de scootergarage, betaal een paar euro. je bespaart jezelf een hoop stress

Ik neem aan dat je je lekke band weer goed wilt krijgen. Dit gaat je waarschijnlijk niet lukken doordat er geen binnenband aanwezig is. Door middel van een propje in je buitenband kan het lek worden gedicht. Ik raad je dan ook aan om hiervoor niet naar een scooterzaak te gaan, maar naar een bandenzaak. Dit kost daar een euro of 5-6. Eerdere navraag van mezelf bij een scooterzaak zou het rond de 12-15 euro hebben gekost. Ik durf niet te zeggen of het vervangen van de band van je Kymco net zo "gemakkelijk" gaat als bij een fiets met trommelrem, maar vermoed dat dit iets lastiger is en meer tijd kost.

Het lastigste is volgens mij de nieuwe band om de velg te krijgen. Scooterbandjes zijn relatief klein en hebben weinig speelruimte om ze om de velg te krijgen. Je kan natuurlijk ook het wiel eruit halen, naar een bandenzaak gaan en de band laten verwisselen. Dan hoef je alleen het wiel weer in te bouwen en hoef je niet met de hele scooter op stap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100