Kun je zelf de achterband van een scooter vervangen?

De achterband van mijn (snor)scooter is lek. Ik vraag me af of ik deze zonder al teveel technische kennis en speciaal gereedschap zelf kan vervangen. Wat moet er naast de wielmoeren allemaal nog meer los, met het risico dat ik het nooit meer vast krijg? Murphy klust namelijk altijd met me mee...

Naast het feit dat ik daarmee kosten uitspaar is het met een lekke band lastig om bij de dealer te komen.

Als ik er beter niet zelf aan kan beginnen, hoor ik dat ook graag maar dan ook waarom niet.

Dank vast voor de hulp!

Of het relevant is weet ik niet, maar voordat erom gevraagd wordt; het is een Kymco Vitality 25 4T

14 jaar geleden
in: Vervoer
26.6K

Het beste antwoord

Meestal moet je ook de uitlaat er af halen omdat dat in de weg zit voor het wiel.De moer waar het wiel mee vast is gedraaid , zit vrijwel zeker onwrikbaar vast.Daar is al gouw een luchtdruksleutel voor nodig .En anders moet het wiel op 1 of andere manier geblokkeerd worden en met een zware sleutel moet je die moer losdraaien.het kan wel maar is verdraaid lastig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen... aangezien Murphy meeklust! Je kunt natuurlijk vragen of een vriend meehelpt met wat meer ervaring. Probleem is namelijk dat je scooterband opgepomp moet worden tot een paar Bar en dat lukt je niet met een gewone fietspomp.
Loop naar de scootergarage, betaal een paar euro. je bespaart jezelf een hoop stress
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat oppompen is nog het minste probleem. Ik heb een electrische compressor gekocht om mn scooterbanden op te pompen. Waar ik tegenop zie is het verwijderen van het wiel en vervolgens de band. Ook de band er weer omleggen lijkt me veel zwaarder dan van een fiets. Maar misschien vergis ik me. Voorlopig zit ik wel op jouw lijn overigens... +1 dus
Ik neem aan dat je je lekke band weer goed wilt krijgen.

Dit gaat je waarschijnlijk niet lukken doordat er geen binnenband aanwezig is. Door middel van een propje in je buitenband kan het lek worden gedicht. Ik raad je dan ook aan om hiervoor niet naar een scooterzaak te gaan, maar naar een bandenzaak. Dit kost daar een euro of 5-6.

Eerdere navraag van mezelf bij een scooterzaak zou het rond de 12-15 euro hebben gekost.

Ik durf niet te zeggen of het vervangen van de band van je Kymco net zo "gemakkelijk" gaat als bij een fiets met trommelrem, maar vermoed dat dit iets lastiger is en meer tijd kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Thanks Kiswum, maar er zit al een prop in en daardoor loopt ie heel langzaam leeg. Nu, met het tweede lek, wil ik gewoon een nieuwe band. Wel een goed advies, dus een welverdiende +
Het lastigste is volgens mij de nieuwe band om de velg te krijgen. Scooterbandjes zijn relatief klein en hebben weinig speelruimte om ze om de velg te krijgen.

Je kan natuurlijk ook het wiel eruit halen, naar een bandenzaak gaan en de band laten verwisselen. Dan hoef je alleen het wiel weer in te bouwen en hoef je niet met de hele scooter op stap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Domtic, dank voor je antwoord, plusje verdient. Maar waar ik juist tegenop zie is het verwijderen van het wiel, misschien ten onrechte maar vandaar mijn vraag. Het verwijderen van de oude band en omleggen van een nieuwe laat ik idd aan een bandenzaak over, die hebben de juiste apparatuur. Met een fietsbandenlichtertje lukt het niet, want de band is veel te stug. Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen scooter, maar moeilijker dan bij een motor zal het niet zijn. Een fiets zet je op z'n kop, een scooter/moter moet je ondersteunen, zodat deze niet om of op je valt. Wiel, ketting, kabels voor de verlichting en een rem. Evt. zit de uitlaat in de weg. Heel moeilijk kan het niet zijn.
Voor de band helpt soms een kleine koevoet, maar professionele apparatuur is 200% beter.