Is het CBR nu echt failliet?

Ik hoor zeer wisselende berichten/verhalen en aangezien ik in februari wil afrijden voor mijn rijbewijs vind ik het belangrijk om te weten waar ik aan toe ben.

Hopelijk zijn er hier mensen die weten wat er aan de hand is en die mij informatie kunnen verschaffen! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bijna failliet
door Bart Hinke
Economie

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kan binnen een jaar failliet gaan als niet snel iets wordt gedaan aan de dure pensioenregelingen. De financiële situatie is zeer zorgwekkend. Dat blijkt uit een rapport van Twynstra Gudde dat vandaag door minister Schultz (Infrastructuur, VVD) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Schultz bekijkt de mogelijkheden voor een alternatief voor het CBR. Volgens haar is de situatie “kwetsbaar”. De CBR-pensioenen liggen tussen de 15 en 35 procent hoger dan bij vergelijkbare zelfstandige bestuursorganen. Onderhandelingen over een nieuwe CAO zijn vorige maand vastgelopen.

Volgens Twynstra Gudde zijn de regelingen, bijvoorbeeld de eindloonregeling (uitleg), bij het CBR “financieel onbeheersbaar en niet houdbaar”. De afgelopen jaar zijn de regelingen zelfs verbeterd op een manier die in de markt “hoogst ongebruikelijk” is. Het eigen vermogen van de organisatie is sinds 2007 snel gedaald.

Het CBR wordt al langer geplaagd door bestuurscrises en moeizame arbeidsverhoudingen. Er zijn veel klachten over de organisatie, onder meer over lange wachttijden voor examens. De CBR-directie, die vorig jaar vernieuwd is, schrijft in een brief aan Schultz dat er dit jaar een nieuwe pensioenregeling komt, uitgaande van het middenloon. Ook zal het CBR weer “financieel gezond worden”.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het valt wel mee hoor.
Veel succes met je afrijden in februari straks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oef, ik zat vandaag bij iemand in de auto die me 'streng' waarschuwde dus ik ging me echt zorgen maken... Dank voor je antwoord en bronvermelding!

Andere antwoorden (1)

In 2010 ging men er vanuit dat het faillisement mogelijk binnen een jaar zou volgen. Nu 2011 is het zorgelijk.