Is er een aanduiding verschil tussen rood/wit markeringslint of zwart/geel markeringlint?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
22.4K

Het beste antwoord

Rood/wit afzetlint wordt gebruikt bij afzettingen in verband met een gevaar en/of een
verbodssituatie. Rood /wit afzetlint mag nooit gepasseerd of genegeerd worden door daarvoor niet
bevoegde personen. Rood/wit afzetlint wordt bijvoorbeeld gebruikt bij afzetting van plaatsen met
ijsvorming, afzetting bij hijsactiviteiten, lekkages/incidenten etc.

Geel/zwart afzetlint wordt toegepast als waarschuwingslint en mag, alleen indien absoluut
noodzakelijk, de situatie (tijdelijk) veilig gemaakt is en met toestemming van degene die de
werkplek afgezet heeft, gepasseerd worden. Men dient er rekening mee te houden dat ondanks
dat de situatie veilig gemaakt moet zijn zich een gevaarlijke situatie achter het geplaatste lint kan
voordoen. Voorbeelden van situaties waarbij geel/zwart afzetlint gebruikt kan worden zijn
risicovolle activiteiten zoals o.a. hogedruk reinigen en röntgentechnische werkzaamheden.
Deze kleuren kunnen ook rechtstreeks op objecten worden geschilderd, bijvoorbeeld voor
markering van uitstekende of bewegende delen of voor markering van (te) lage doorgangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou mij kunnen voorstellen dat rood/wit een aanduiding is voor 'verboden' en geel/zwart voor 'gevaar'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Markeringslint voor een verbodsituatie. Rood/wit afzetlint wordt gebruikt bij afzettingen in verband met een gevaar. Geel/zwart afzetlint wordt toegepast als waarschuwingslint.