ik heb nu banden met maat 185-65-15, kan ik die vervangen met winterbanden maat 195-65-15?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Antwoorden (3)

Nee, alleen met 195-55-15.
Of de huidige bandenmaat natuurlijk
Ik ga er vanuit dat je de zelfde velgen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, dat klopt je kilometerteller niet meer. Jij kan als alternatief

175-70-15 (beste)
195-60-15 nemen (nog n beetje verschil)

Kijk op je gelijkvormigheidsattest als je het zeker wil weten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Het eerste getal (185 of 195) heeft betrekking op de breedte van de band. En de breedte heeft geen invloed op de omtrek en dus ook niet op de snelheidsmeter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat u het niet goed begrijpt. Alles staat in verhouding met elkaar bij banden.
Ja dat kan. 185 of 195 is alleen de breedtemaat van de band, en heeft niets met afwijking op snelheidsmeter te maken. Alleen is een smallere band meer gripvast in de sneeuw (een 2chevaux rijdt zomaar een slippende mercedes voorbij) Maar deze winterbanden zijn altijd beter dan zomerbanden. Dus geen probleem.