Is het niet raar dat motorrijders een helm moeten dragen, terwijl mensen met een bloot hoofd in een open cabriolet over de snelweg scheuren ?

Ik vind het onjuist dat hier niet dezelfde plichten worden gesteld!
En als onderzoek uitwijst dat er minder verkeersdoden vallen, als ook in gewone auto's een helm gedragen wordt, moet dit ook worden ingevoerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Bij de oude cabriolet zit je inderdaad wat onbeschermd, is de kwaliteit van de rolbeugel minder en loop je dus meer gevaar.

Je ziet dan ook vaak dat er in die tijd met helmpjes werd gereden. Tegenwoordig is een cabrio relatief veilig, je kan er mee over de kop slaan zonder dat je hoofd het asfalt raakt.

Moet je wel de gordel dragen.

Juist de veiligheid voor de inzittende van een cabrio heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.

Motorrijders zitten altijd met hun hoofd in de gevarenzone en zelfs met de beste helm op je hoofd is het beter om niet op het asfalt te belanden want de bescherming van een helm blijft relatief.

Het is gebleken dat snelheid vaak niet eens de oorzaak is van het hoofdletsel bij ongevallen. Vandaar dat er steeds meer landen zijn waar ook de fietshelm verplicht wordt gesteld.

Zou je bijna een stelling kunnen lanceren dat iedereen met een helm buiten de deur zou moeten lopen.

Als je op de linken klikt zie je al heel snel dat de veiligheid omhoog is gegaan bij de doorontwikkeling van in dit geval de Porsche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een carbriolet heeft vaak rolbeugels achter de stoelen, of de hele koets fungeert als een 'rolbeugel'. Het hoofd kan dan (in principe) niet geraakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is wel een verschil tussen een cabrio en een motor
je draagt een gordel en een stalen balk,
Op een motor ben j mi kwetsbaarder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun jij wel niet juist vinden, maar de motorrijder is vele, vele malen kwetsbaarder dan de cabriorijder, die feitelijk gewoon in een stevige auto zit, met alleen geen dakkie er op - niet het sterkte deel vande auto in de regel. De motorrijder moet dus veel beter bescherm worden, en kleding en helm zijn daar dus onlosmakelijk onderdeel van.

Bovendien is bij ongevallen met cabrio's niet eens het hoofd het meest kwestbare deel maar, zoals in alle auto's de benen / het onderlichaam. Er is dus geen enkele aanleiding om over te gaan op het dragen van een helm in een cabrio. Dan nog veel eerder fietsers, die feitelijk bijna net zo kwetsbaar zijn als motorrijders, maar door de lagere snleheid iets minder risico lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Alleen denk ik dat fietsers toch wel flink wat veiliger zijn dan motorrijders. Qua aangereden worden is er misschien niet zo heel veel verschil, maar bij het zelf slippen of een verkeerde bocht maken of ergens tegen aan botsen, is er wel een heel groot verschil, omdat fietsers veel zachter rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat staat er toch ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er staat 'iets minder risico' terwijl ik dus bedoelde dat ik denk dat ze 'een stuk minder risico' lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's gewoon een understatement, Fynnya.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je Marleen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei...hoe moet je nu weer een understatement uitleggen.....
Iets kleiner zeggen dan het is waardoor het uiteindelijk meer zeggingkracht krijgt. Van een olifant een mug maken zeg maar. Zoals kinderen met hun oogleden op hun knieen soms kunnen zeggen : ik ben een beetje moe. Of, na twee dagen zonder eten ik heb een beetje honger.
Zo lopen fietsers dus iets (oftewel behoorlijk wat) minder risico dan motorrijders. Maar ALS het misgaat , zijn ze wel net zo kwetsbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wat een understatement is hoor :) Maar ik wist niet welke uitspraak je een understatement vond.
waarom zouden er dezelfde plcihten moeten nu de situatie compleet anders is. ga 'ns een dagje met de motor op stap en een dagje met je cabrio, het is niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motorrijder is veel kwetsbaarder en moet dus beter beschermd worden. Een auto vangt veel van een botsing op,ook zonder een dak. Een motor beschermt bijna niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een motor ben je veel kwetsbaarder, je hebt immers maar twee wielen en bij onbalans ga je gegarandeerd tegen de vlakte, in tegendeel tot de vier wielen van een cabriolet waar je veel steviger mee op de weg staat.

Daarnaast heeft de cabriolet de hier boven al aangedragen rolbeugels die het hoofd beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een cabrio goed in de gordels zit, kan er in principe niets met je hooft gebeuren. Op een motor, daarentegen heb je wel een probleem bij een ongeval