Mag je, als gewone automobilist, een camera op je dashboard hebben, waarmee je het verkeer vóór je auto, tijdens het rijden, filmt?

Of is dit verboden? Welke wettelijke regels zijn er hierover?

N.B.: De camera kan natuurlijk ook aan de raamstijl zijn bevestigd of op een andere plek. De camera hoeft niet per se op het dashboard te staan.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

14 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Wettelijk is er geen belemmering om een camera in de auto te bevestigen. Het wordt zelfs toegepast in lesauto's.
Onderstaand de laatst geldende wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik denk het wel er zijn ook vrachtwagens met achterop een camera voor de veiligheid maar als ze die aansluiten op een recorder kunnen ze de beelden ook opnemen alleen dan van hetgeen er achter gebeurt
tenzij de camera alleen werkt als ze achteruit rijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag dat , er is geen wet/regeling die dat verbied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als de beelden daarna op internet worden geplaatst? Vraag ik me dan zo af :)
Antoni
14 jaar geleden
Biertje, dat lijkt mij een vraag voor een heel bekende website. Ik ben even de naam vergeten... iets met goede vraag of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, daarom ook de vraag :)
Antoni
14 jaar geleden
Dirk14, je mag het overige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen. Het is mogelijk dat een agent vindt dat je hiermee het verkeer hindert. Of dat een camera voor andere weggebruikers gevaar oplevert, omdat deze opvalt. Wat is jouw mening hierover?
Het mag omdat het een openbare plek is en geen prive eigendom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, een vriend had er een handje van om een losse flitser in zijn auto te leggen. Zo nu en dan liet hij dat ding flitsen vanuit zijn auto op de snelweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het je uitzicht naar voren niet belemmert zal het geen probleem zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit - een jaar of vijftien geleden - reed ik met een collega 's avonds laat van Schiphol naar huis. Hij pakte zijn camera uit de hoes en zat er aan te klooien. Plotseling ging de flits af. Nog geen minuut later werden we door een politiewagen (een 'gewone' auto) aan de kant gezet op een parkeerplaats aan de A12, voor Bunnik. "Of de heren collega's waren?" Dat waren we dus niet. "Omdat jullie de indruk wekken op snelheid te controleren...".

Om een lang verhaal kort te maken: ze konden er wel om lachen, maar ze zeiden dat het niet mocht: "We brachten namelijk andere weggebruikers in verwarring".

Of dit een wettelijk basis heeft, weet ik niet. In de redenering zit echter wel wat. Sommige weggebruikers reageren al spastisch op een echte politiecamera immers?