Kan je koelvloeistof van een auto vervangen door wodka?

Stel dat je koelvloeistof op is maar je hebt nog wel wodka staan, kan je dit dan gebruiken om het koelvloeistofreservoir van je auto bij te vullen? Wodka bevat vaak alleen alcohol en zuiver water (dus minder kalk en mineralen), wat minder kalkafzetting oplevert in je leidingen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Antwoorden (2)

Ja, het is een dure oplossing, maar technisch geen probleem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Heb je een bron?
NEEN, dat is gevaarlijk. Alcohol werkt wel (beperkt) als antivries, maar het verlaagt zeer sterk het kookpunt van de vloeistof. De koelvloeistoffen voor auto's hebben een hoger kookpunt dan water en kunnen dus niet zo maar worden vervangen.
Koelvloeistof is een mengsel van water, antivries en additieven. De antivries die er in zit, bestaat voor het grootste gedeelte uit glycol. Er worden twee soorten glycol gebruikt in antivries; Mono ethyleen glycol (MEG) en mono propyleen glycol (MPG). De additieven in de koelvloeistof verschillen ook, autofabrikanten stellen namelijk verschillende eisen. Om deze reden is het ook belangrijk om de verschillende vloeistoffen niet met elkaar te mengen. Er kunnen dan namelijk problemen zoals verstoppingen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Bij de vraag of het koelvloeistofniveau met water mag worden bijgevuld zijn de meningen soms verdeeld. Maar het zal duidelijk zijn dat het gebruik van koelvloeistof altijd beter is. Bij het gebruik van normaal water kennen we buiten dat de motor niet of niet goed tegen vorst is beschermd, nog enkele nadelen. Zo bevat water kalk en mineralen die het koelsysteem zullen vervuilen en aantasten. Als een auto die langere tijd heeft rondgereden met gewoon water in het koelsysteem, zul je bij het aftappen vervuilt en roestig van kleur water zien. In een noodgeval of voor het traceren van een lekkage is het natuurlijk altijd mogelijk om voor korte tijd water of demi water te gebruiken. Maar zodra het probleem is opgelost is het advies het koelsysteem volledig leeg te maken en te vullen met nieuwe koelvloeistof. Koelvloeistof heeft langs koeling ook een smeerfunctie. Denk daarbij het inwendige gedeelte van de waterpomp en thermostaat. Ook heeft koelvloeistof bepaalde eigenschappen voor de juiste
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212
Als je het antwoord goed leest en begrijpt zal het duidelijk zijn dat je niet moet bijvullen met vloeistoffen met alcohol. Het gaat niet om het bevriezen, maar juist om het opwarmen en steds vroeger met een kokende motor staan. Lees ook eens het volledige stuk onder de link.
ronron1212
3 jaar geleden
Hier gaat het om
De koelvloeistoffen voor auto's hebben een hoger kookpunt dan water en kunnen dus niet zo maar worden vervangen.
@elder161