Hoe komt een auto vooruit?

en nee dan bedoel ik niet gas geven...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (4)

Een auto heeft om vooruit te komen meestal een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor ontleent zijn energie aan de (explosieve) verbranding van benzine, diesel, autogas (LPG) of een andere brandstof. Deze brandstoffen zijn onder andere te koop bij tankstations.

In het geval van een mengselmotor wordt benzine (of bijvoorbeeld autogas) in een speciale kamer (cilinder) tot ontploffing gebracht door een bougie. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft en vervolgens wordt die beweging overgebracht aan de wielen.

In het geval van een dieselmotor wordt diesel in een zelfde soort speciale kamer tot ontbranding gebracht door de diesel onder hoge druk in de kamer te spuiten. De ontbranding drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft, waarna vervolgens de beweging wordt overgebracht op de wielen.

De reststoffen van het verbrandingsproces dat in de motor plaatsvindt worden via de uitlaat afgevoerd. Tegenwoordig worden hier strenge eisen aan gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto komt vooruit omdat het motorkoppel via de transmissie wordt afgegeven aan je wielen. Zodra dit koppel groter is dan de rolweerstand van je voertuig zal deze in beweging komen.
Ook achteruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht/Gasdruk. Het komt door de lucht- of gasdruk. De druk die in de verbrandingskamers opgebouwd wordt laat men op de wielen komen. En die wielen gaan ervan draaien. Het is in feite alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord auto zegt het al: auto betekent eigenmachtig, zonder hulp van anderen.