Als je parkeert op een plek waar dat niet mag kan je dan door een parkeerwacht worden bekeurd of mag alleen een agent dat doen?

Ik zie auto's die op een stoep staan die geen bon krijgen als ze niet betalen terwijl een auto die wel op een parkeerplaats staat en niet heeft betaald wel een bon krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K

Het beste antwoord

Bij parkeercontroleurs kun je onderscheid maken tussen fiscalisten en buitengewoon opsporingsambtenaren ( boa's).

Fiscalisten controleren of er wel parkeerbelasting betaald is. Ze controleren dus of er een geldig parkeerkaartje achter de ruit van de auto ligt, of dat de parkeermeter nog niet in het rood staat. Als er geen of niet voldoende parkeergeld betaald is, mogen ze een naheffing voor de parkeerbelasting uitschrijven. Hier bovenop komen administratiekosten. Zo kom je al snel op een bedrag uit van rond de 60 euro. Dit is dus officieel geen boete. Fiscalisten mogen niet voor andere zaken schrijven en dus ook niet voor fout geparkeerde voertuigen.

Boa's hebben meestal in hun akte van aanstelling staan dat ze naast de controle op de parkeerbelasting ook voor apv feiten en voor Mulderzaken mogen schrijven. Boa's mogen dus wel voor foutgeparkeerde zaken schrijven.

Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar en mogen sowieso optreden tegen foutparkeerders.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Parkeerwachten mogen dat helaas doen.Stadswachten trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom helaas? Iedereen moet zijn of haar auto parkeren waar het toegestaan is. Gebeurt dit niet dan volgt er een bon en ik mag hopen dat een parkeerwachter ook een bon mag uitschrijven. Heb er zelf geen ervaring mee want ik parkeer m'n auto uitsluitend op die plekken waar het toegestaan is, zo simpel is dat!!
Ja, een parkeerwachten is gemachtigd om boetes uit te delen voor fout geparkeerde auto's.

De auto's waar jij het over hebt die niet bekeurd zijn hebben waarschijnlijk gewoon geluk gehad en is er dus geen parkeerwachter langsgekomen die de auto gezien heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een parkeerwachter mag niet bekeuren. Hij mag wel een vaststelling doen en een soort van belasting uitschrijven. Officieel is dat geen boete en ook geen bekeuring. Betalen moet je evenwel toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in de APV is vastgesteld dat een parkeerwacht dat mag, dan is hij daarvoor bevoegd. Dit is helaas erg lastig te controleren. Ik zou ervanuit gaan dat het mag.

Daarnaast mag iedereen iemand 'arresteren' als je iemand op hetedaad betrapt. Mocht je er dus last van hebben dat de auto's verkeerd zijn: ga je gang. Bel wel meteen de politie, aangezien je het niet allemaal zelf mag regelen.