Is een 1.4 90pk motor toereikend voor Nederland en vakantie?

Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen.
auto weegt 1200 kg. Ik rij veel snelweg in NL. Totaal +/- 25000 km/pj.
Daarnaast wil ik er ook mee naar italie/zwitserland (de bergen) rijden in mijn vakantie (geen caravan). Is 90pk genoeg?

koppel is 137 / 5.000. (zegt mij niet zoveel, maar misschien van belang voor een goed antwoord.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.6K

Het beste antwoord

Ha, die Gast9220;

Als je niet te zware eisen stelt aan de prestaties en ook niet tot in het absurde het 'nieuwe rijden' wilt gaan volgen is een auto met deze specificaties prima te gebruiken, zowel hier als in het buitenland. Maar als je wat meer verlangt qua prestaties, inhaalgemak en trekkracht bij zwaardere belasting zou ik persoonlijk liever een wat sterkere motor hebben, waarbij ik meer trekkracht (de Nm's) bij een lager toerental nog belangrijker zou vinden dan extra pk's. Misschien dat bij jouw kilometrage een diesel een haalbare optie is, die leveren bij dit soort pk-getallen veel meer Nm's al bij zeer lage toerentallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is heel persoonlijk wat je "genoeg" vindt. De enige manier om er echt achter te komen is: maak een proefrit. Rijd wat door de stad tot de motor warm is, ga dan eens de snelweg op en kijk hoe snel je op de invoegstrook kunt accellereren. Als je op de snelweg rijdt, rijd dan eens achter een vrachtwagen aan, en haal die daarna in. Kijk ook nu hoe snel dat gaat. Luister daarbij naar het motorgeluid, of je je daar niet aan gaat ergeren tijdens langere ritten.

Het hangt er ook van af of je vaak op een provinciale weg zit en daar even snel een landbouwvoertuig wilt/moet inhalen. Komt dat vaak voor, en is er dan maar weinig tijd voor de inhaalmanoeuvre, dan heb je een motor met meer trekkracht nodig.

Zelf vind ik voor Nederland 90 pk zeker voldoende. Op de Duitse Autobahn is het magertjes. Daar heb je vaak een heel scherpe bocht voordat je op de invoegstrook komt; je komt dus met maximaal 30 km/u aan het begin van de invoegstrook, in plaats van met de hier gebruikelijke 60 km/u of meer. Daarna heb je een belabberd kort stukje invoegstrook, waarna je echt *moet* invoegen omdat er daarna geen vluchtstrook is vanwege bijvoorbeeld een smalle brug. Op dat kleine stukje invoegstrook *moet* je dus van 30 km/u naar 130 km/u zien te versnellen om met het verkeer mee te komen. Voor die gelegenheden is een krachtige motor heel fijn, en ook veilig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je de auto niet extra belast (zoals met aanhanger of caravan) is het vermogen van deze auto voldoende om je relatief goedkoop te verplaatsen. Je mag van deze auto natuurlijk geen sportieve prestaties verwachten zoals snelle acceleratie en of hoge topsnelheid.
In de bergen moet je wel zorgen dat je tijdig terug schakelt om de auto niet over zijn toeren boven te laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien je wensenlijstje zou ik gewoon voor een Mercedes ML 320 CDI gaan...

Waar je in principe rekening mee zou kunnen houden is dat als je een 1.4 diesel rijd dat je in de bergen op een gegeven moment moet terug schakelen. Hoewel ik met het aantal kilometers voor een 1.8, of 2 liter zou gaan. Aangezien die kleine motortjes zo gejaagd zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alles in de kleinere diesels uitgegeprobeerd in zuid en midden Frankrijk. Een 1.6 HDI dielsen van peugeot is ideaal. Veel en veel beter dan 2.8 of 2.0 gewone diesel.
Eens met het antwoord van Starbliss, maar..
Ik heb alles in de kleinere diesels uitgegeprobeerd in zuid en midden Frankrijk. Een 1.6 HDI diesel van peugeot is ideaal. Veel en veel beter dan 1.8 of 2.0 gewone diesel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk zou een auto van 1200 kg met 90pk laten staan. Je komt vast en zeker vooruit en ook Italie haal je wel, maar of je veel rijplezier aan de auto zult beleven, vraag ik me sterk af. Inhalen op de autobahn wordt een avontuur en op een behoorlijke snelheid moet de moter er dermate hard voor werken dat het geluidsniveau stijgt en ook het benzineverbruik is dan niet meer zo gunstig.

Dus; je kunt er mee rijden van A naar B (of zelfs I) maar of dat een prettige ervaring wordt waag ik te betwijfelen. 1200 kg is best wel een zware auto.
paulus811