Heeft Nederland nog fixed-wing ASW vliegtuigen (zie toelichting)?

Na de verkoop van de PC-3's, de sluting van Valkenburg, het opheffen van de MLD, het onderbrengen van alle defensiehelikopters bij het Defensie Helikopter Commando, het wegbezuinigen van Klu 303 SAR Sqn. etc. vroeg ik mij opeens af:

Heeft Nederland op dit moment nog fixed-wing ASW (anti-submarine warfare) geschikte vliegtuigen?

Zo ja, welk type en waar is dat organisatorisch ondergebracht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De kustwacht vliegt vanaf schiphol met dorniers. Deze zijn trouwens wel van defensie. Echte ASW taken voeren deze vliegtuigen volgens mij niet uit.dus volgens mij gr egu wel een beetje verleden tijd voor Nederland (jammer genoeg)

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor de typfouten. Komt door het woordenboek op me telefoon. Gr egu moet zijn: is het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Weet je ook welk type Dornier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de Nederlandse kustwacht vliegt met twee Dornier 228-212 vliegtuigen, met registratie PH-CGN en PH-CGC. Deze vliegtuigen staan gestationeerd op Schiphol Oost, bij Jetsupport. Hoewel Schiphol een burgervliegveld is, vallen de Dorniers wel onder de Koninklijke Luchtmacht. De vliegtuigen, maar ook de vliegers en het andere personeel valt onder Defensie en zijn dus militair. De vliegtuigen worden ingezet voor: Zoek- en reddingsvluchten(SAR)
Milieuvluchten
Scheepvaartcontrole en visserij-inspectie
Luchtvaarttraining (BOL) Specificaties
Totale lengte 16,56 m
Vleugelspanwijdte 16,97 m
Staarthoogte 4,86m
Vleugelhoogte 2,54 m
Maximum vliegsnelheid 200 knopen
Maximum startgewicht 6.400 kg
Maximum vlieghoogte 25.000 voet
Vliegduur 4 uur
Bemanning 2 vliegers en 2 sensoroperators De Dornier 228-212 Kustwacht beschikt over: Side looking Airborne Radar. Hiermee is de crew in staat om vervuiling in het water op te sporen tijdens de nachtelijke uren
Forward looking infrared camera. Om te allen tijden overtredingen en drenkelingen te kunnen waarnemen
Sampling device, voor het nemen van zeewatermonsters
Zoeklicht
Afwerpbaar reddingsvlot Wellicht kun je wat met deze informatie. Hieronder enkele leuke/nuttige links. Zeker de video is denk ik aan te raden, want dit geeft een goed beeld van de taken van dit vliegtuig. Video: http://www.youtube.com/watch?v=uBLfgXoSDcg Verdere informatie: http://www.kustwacht.nl/nl/dorniers_nl.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_228 Mooie (detail)foto's:
http://www.xs4all.nl/~designer/aircraft/do228/ado228.htm Veel succes/plezier met de informatie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer interessant, dankjewel, ik ga het later eens op mijn gemak bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En inderdaad het lijkt erop dat onderzeebootbestrijding een beetje een ondergesneeuwd kindje is, het lijkt me dat ze dat vanuit de lucht nu misschien alleen nog kunnen m.b.v. de Westland Lynx en straks met de NH-90
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt, de NH-90 zal ingezet worden voor deze taak, net als de Lynx nu doet. Maar dan spreken we niet meer over fixed wing aircrafts. Hier een artikel waarin vermeld staat dat de NH-90 inderdaad onderzeebootbestrijding gaat doen: http://blogs.rnw.nl/vredeenveiligheid/2010/05/11/overhandiging-eerste-nh-90-helikopter/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee bepaald niet fixed-wing, ik stelde deze vraag dan ook naar aanleiding van de Orion die er nu niet meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is prima! Helaas zijn deze prachtige vliegtuigen niet meer te bewonderen in Nederland. Mis ze nog dagelijks, want ze kwamen regelmatig LAAG over me huis heen vliegen (ik woon in de aanvliegroute van Soesterberg)