Antonov An-225

De Antonov An-225 is een vrachtvliegtuig, ontworpen door het Sovjet (nu Oekraïens) ontwerpbureau Antonov en is het grootste, vliegende vliegtuig ooit gebouwd, gemeten naar het maximum gewicht bij het opstijgen. Het vliegtuig, ontworpen om de Boeran, de Russische tegenhanger van de Spaceshuttle te transporteren, is een vergrote versie van de succesvolle Antonov An-124. Mriya (Мрія) betekent "Droom" in het Oekraïens.

Met een maximumgewicht van 640 ton is de An-225 's werelds zwaarste en grootste vliegtuig.
De An-225 is zelfs groter dan de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig. De vliegtuigen die het dichtstbij komen, de An-124, Boeing 747 Large Cargo Freighter en de Lockheed C-5 Galaxy zijn allemaal stukken kleiner.

In september 2001 vloog de An-225 met een recordlading van 253,82 ton op twee kilometer hoogte met een snelheid van 763.2 km/h over een gesloten circuit van 1000 km

De Airbus A380 is het grootste passagiersvliegtuig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld