waarom zitten er van die klepjes op een vliegtuig(op het uiteinde van een vleugel)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat heet een 'winglet', en is ontworpen om werverlingen rond de vleugeluiteinden te verminderen. Dit levert meer rendement, vooral bij lagere snelheden. Zonder deze winglets ontstaan er wervelingen waarbij lucht van onder de vleugel langs de tip naar boven 'kolkt'. Hierdoor onstaat een minder efficiente luchtstroom en meer luchtweerstand. Deze winglets zorgen dus voor een efficientere luchtstroom.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ging er vanuit dat je die op de uiterste punten van de vleugel bedoelde. Als dat niet zo is, bedoel je dan de kleppen aan de achterkant van een vleugel of de voorkant.

Aan de voorkant van de vleugels zijn het de slats. Deze zorgen er voor dat de hoek van de vleugel ten opzichte van de voorwaartse beweging groter kan zijn. Dit is nodig bij de langzamere snelheden bij landen en stijgen. Het is je misschien wel opgevallen dat vlieguitgen als ze landen wat 'achterover hellen'. Dit wordt mogelijk door de slats.

Aan de achterkant zitten flaps. Deze zorgen voor een vergroting van het vleugeloppervlak, waardoor er meer lift ontstaat. (Het luchtdrukverschil tussen onder en boven de vleugel neemt toe.) Hierdoor kan met minder snelheid alsnog gevlogen worden.

Naast de flaps, meer richting het uiteinde van de vleugel zitten de rolroeren. Deze zorgen er voor dat een vliegtuig naar links of naar recht rolt om een bocht te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die zijn nodig tijdens het landen. De kleppen zorgen voor weerstand, zodat het vliegtuig sneller tot stilstand kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door kleppen en roeren aan de vleugel kan de lucht meer of minder sterk worden afgebogen, en daardoor wordt de liftkracht groter of kleiner. De kleppen worden gebruikt bij opstijgen en landen, de roeren bij koersveranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierdoor wordt de draagkracht van de vleugel vergroot, maar zal er ook eerder overtrekking van de vleugel plaatsvinden. In het algemeen start een vliegtuig met gedeeltelijk uitgeslagen kleppen en landt met volledig uitgeslagen kleppen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bedoelt z.g. winglets. Een winglet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de lucht op te vangen maar ook door te laten, dan kan het vliegtuig hoger maar ook lager vliegen!!