Als je een vliegtuigongeluk overleeft, krijg je dan je het geld van je ticket terug ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Annswers
13 jaar geleden
Dat is echt een goeie vraag ÷
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hele fijne avatar heb jij, Daan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je een vliegtuig ongeluk verzekering hebt afgesloten, anders ben je vanzelfsprekend je geld kwijt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euh....zou je nog een poging willen wagen dan als je je ticket terugkrijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je anders niet meer willen vliegen, als je weet dat in geval van neerstorten je geld niet terugkrijg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet vergeten, altijd achterin een vliegtuig gaan zitten, dat is een veilige plek.

Het beste antwoord

Op 25 februari 2009 is een Boeing 737-800 van Turkish Airlines vlak voor de landing op Schiphol neergestort. Daarbij zijn negen doden gevallen en raakten 86 mensen gewond.

Welke schade wordt vergoed?
Op grond van verschillende internationale verdragen en haar algemene voorwaarden zal Turkish Airlines in ieder geval de schade aan de bagage en de schade als gevolg van overlijden of lichamelijk letsel tot een bedrag van € 115.000,00 per slachtoffer moeten vergoeden. Voor het meerdere is Turkish Airlines aansprakelijk tenzij zij bewijst dat de schuld van het vliegtuigongeval volledig bij een derde ligt. Gelet op de berichten van de Onderzoeksraad voor veiligheid (www.onderzoeksraad.nl) zal dit niet het geval zijn en moet Turkish Airlines ook de schade hoger dan € 115.000,00 vergoeden.

Veel slachtoffers hebben als gevolg van de vliegramp geestelijk letsel. Zij zijn bijvoorbeeld depressief, hebben slaapproblemen, zijn angstig en schrikachtig. Of Turkish Airlines de schade als gevolg van deze klachten moet vergoeden staat niet vast. De verdragen en voorwaarden bepalen dat alleen schade als gevolg van lichamelijk letsel moet worden vergoed.

Verder geen melding van vergoeding van je vliegticket, ik denk zelf ook dat die niet vergoed wordt. Je hebt immers (als was het maar even) gebruik gemaakt van de dienst die je hebt gekocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Denk niet dat je daar nog Aandenkt

Maar denk bet wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de regel ga je, als je een vliegtuigongeluk overleeft, een traject in met schadevergoedingen die het niveau van de ticketprijs ver overstijgen.

Tenzij je natuurlijk oorzaak bent van het vliegtuigongeluk, dan krijg je een claim aan je broek.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan je gescheurde broek dan toch :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha lol
wees maar zeker. en meer dan dat, je krijgt heus wel een fikse schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedeelte wat je al gevlogen hebt wordt verrekend.
haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een cadeaubon voor een nieuwe koffer.+1
itsme
13 jaar geleden
en een klachtenformulier vanwege de slechte landing...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En natuurlijk maar de halve airmiles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauw. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wel erg flauw haha... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee maal reageren op een antwoord is nog flauwer.
En bedankt voor je min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je een gratis ticket krijgt voor de eerst volgende vlucht naar dezelfde bestemming zodat je je reis toch kunt afmaken :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
humor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HaHa
Je ticket. Nee, die wordt niet in de schade-clausule opgenomen.
Je krijgt een flinke som, maar de ticketkosten zijn niet een apart kopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het overleefd hoef je niet meer te werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tekortkoming in de nakoming. Ze zouden je per vliegtuig van a naar b brengen. Dit is niet gelukt. Op grond van 6:74 BW zou je ontbinding van de overeenkomst kunnen vorderen en je geld terug vragen met eventuele aanvullende schadevergoeding (lijkt mij wel op zijn plaats).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je geld terug VORDEREN natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker op grond van de vertraging die hebt en daardoor waarschijnlijk je aansluitende vlucht niet haalt kun je zeker het geld van je ticket terugvorderen.

En nog wat voor het verloren gaan van je bagage.

Daarboven nog een leuk bedragje voor het ongemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even heel simpel:

Je betaald om ergens naartoe gebracht te worden. Vervolgens brengen ze je daar niet naar toe. Dus heb je recht op je geld terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je gelijk aan geld als je een vliegtuigongeluk gehad hebt.
Een mens zou dankbaar moeten zijn dat 'ie nog leeft..
Maar je krijgt je geld wel terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, want iedere maatschappij heeft zeker weten een garantie. bij lichamelijk letsel kan de prijs oplopen tot 5 miljoen euro. voor de nabestaanden is er een maximale vergoeding tot de 10.000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een schadevergoeding, en dat is alleen voor geleden schade, dus niet voor wanprestatie.
Je zou dus, apart van de schadevergoeding nog eens een claim kunnen indienen voor het terugkrijgen van de ticketprijs.
Ik vraag me af of iemand dat wel eens gedaan heeft. Al is het maar uit principe.
Het lijkt me niet dat de maatschappij dat durft te weigeren.