Kun je met FSX oefeningen een echte jets (737, A380, 747) besturen.

Ik heb heel erg veel ervaring met jets (737 voornamelijk) en ik vlieg vaak dus ik ben wel de bewegingen gewend. Zou ik met de "ervaring" van FSX en de echte bewegingen zelf een echte 737 of zelfs een A380 besturen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het een keer wil proberen, er zijn bedrijven die niet-gecertificeerde (lees: niet 1000 euro per uur kostende) 737 Sims hebben die verder net zo werken als een echt vliegtuig.
Bordensteker
8 jaar geleden
Natuurlijk zou vraagsteller een groot vliegtuig kunnen besturen, maar het is dan erg afhankelijk van de omstandigheden of dat voldoende nauwkeurig zou lukken.
Dit slaat dan op besturen terwijl het vliegtuig al in de lucht is. Starten en vooral landen vereist behoorlijk wat oefening met het echte vliegtuig. Dat neemt niet weg dat een eerste poging meteen raak zou kunnen zijn; het ligt er maar aan wat je onder raak verstaat ... Een leerling piloot leert het in het echt vliegen op kleine lesvliegtuigen.
En dan zit er een instructeur naast, die bijna altijd nog net op tijd kan ingrijpen als de leerling een fout maakt. Maar er maakt heus wel iemand eens een harde landing!
Wie met het kleine lesvliegtuig overweg kan, mag een stap doen naar wat grotere en meer ingewikkelde toestellen.
En deze opleiding wordt al vrij snel ondersteund met oefeningen op simulators. En veel boeken, of vervangend computer ondersteund onderwijs.
Daarna leert men de geheimen van het eerste verkeersvliegtuig waar men op los wil raken. Eerst op papier en/of met behulp van onderwijs per computer, weer afgewisseld met oefeningen op meerpersoons simulators.
Tenslotte gaat men met een instructeur-vlieger naast zich in een leeg vliegtuig het boven in de lucht vliegen maar vooral het starten en landen tijdens een aantal lesvluchten oefenen. De meeste simulators zijn hiervoor namelijk niet realistisch genoeg. Deze laatste fase wordt voorzover mij bekend in sommige gevallen overgeslagen, namelijk wanneer dit gedeeltelijk op een wél zeer goede en dure simulator gedaan kan worden, kan met de autoriteiten afgesproken worden dat de leerling meteen dóór kan naar het vliegen met passagiers of vracht aan boord, en in die gevallen maakt de leerling dan zijn eerste landing met een groot vliegtuig dus (bij goed weer en zo) onder begeleiding van een instructeur in de andere stoel.
Maar zo iemand kan dan dus allang vliegen, met échte vliegtuigen wel te verstaan.

Het beste antwoord

Ja, dat denk ik wel. Er van uit gaand dat alles op de automaat gaat en dat er geen rare dingen gebeuren (mooi weer, geen ganzen in je motor) denk ik dat de kans vrij behoorlijk is dat je iemand een rondje vliegen kan leren met FSX.
Dat gezegd hebbende - ik zou zo iemand geen vliegtuig meegeven ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ten overvloede - niet met de standaard vliegtuigen zoals ze er in zitten, wel met de custom vliegtuigen zoals die op internet te koop zijn voor enige tientallen euro's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat dit wel klopt: Je bent brons in deze catrogrie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik PMDG 737 NGX. Dat is de beste vliegtuig die voor FSX is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kon even niet op de naam komen, maar die bedoelde ik ja :)
Heb ik zelf ook gebruikt toen ik nog op mijn vliegopleiding zat - uitstekende manier om procedures en FMS te oefenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed, ik weet genoeg. DIKKE + voor jou!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al zei, dat ik er op kan vertrouwen en een goede uitleg. Ik ga even kijken naar Sims die je hebt aangeraden. En dit is het beste antwoord!

Andere antwoorden (2)

In theorie misschien, in de praktijk zeker niet....
Zelfs professionele sim sessies komen niet in de buurt van het echte vlieggevoel, daarvoor zit je een halfjaar in een cessna en later beechcraft citation tijdens de opleiding.... BTW vanuit je luie stoel is alles makkelijk, totdat je kunt voorstellen wat voor verantwoordelijkheid je hebt om die kist keurig aan de grond te zetten met 280 mensen achter je.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel met de bewegingen dat ik vaak in een echt vliegtuig zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En trouwens, Sims (FSX en X-Plane) zijn (volgens vliegaccademys en piloten) heel goede simulaties met fraaie grapcis en een goede nagebootste controle zie ik net. Dus eigenlijk is alles vanuit je luie stoel, een echt vliegtuig. Alleen de bewegingen missen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, jack heeft gelijk, en als je het beter weet, moet je de vraag niet stellen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk het is net als Battlefield3 een hele mooie oorlogsimulator, maar als je echt in een oorlog verwikkeld bent, dan is het niet zo relaxed meer. Da's met echt vliegen ook zo, je hebt altijd de angst(vooral tijdens landingen) dat het fout gaat en je eindigt met een tuintje op je buik.... X-Plane is fanatisch om bijvoorbeeld VOR/ILS approaches te oefenen, maar het haalt het niet bij de werkelijkheid.... Denk aan crosswind/microburst vlak voor de threshold, nou dan loopt het wel dun door broek bij mij.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, nu pas de + gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus met jaren 5 keer per week een vlucht doen (ik doe dit al 5 jaar) zou je nog steeds niet een 737 kunnen besturen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als alles goed gaat, daar ben ik van overtuigd. Maar die mannen (m/v) voorin zitten daar dan ook niet voor als alles goed gaat.
Nee. Tenminste ik geef je weinig kans.
Als eerste zijn de bewegingen voorin anders dan in de cabine.
Het toestel beweegt niet om je heen maar komt achter je aan.
Als ik mee mag dan zit ik meestal op de observer seat van een 737.
Dan kan ik lekker naar buiten kijken maar zie ik ook goed hoe de piloten hun werk doen. Vooral bij de landing moet je gewoon weten wat het toestel gaat doen.
En dat kan je alleen in de praktijk leren.
Vergelijk het met Grand Theft Auto.
Als je goed bent in dat spelletje zal je vast veel sneller leren auto rijden.
Maar kan je gelijk een auto besturen ??
Met 200 km/u de lucht in gaan en dan met 200 km/u weer naar beneden komen is nog iets moeilijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
+ van mij!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ ook van mij. Goede uitleg