Hoe kan Ryanair zulke goedkope vluchten aanbieden?

Ze hebben regelmatig acties waarbij vluchten maar een paar € kosten. Daarbij is dan luchthavenbelasting etc. al inbegrepen.

Zo kun je dus duizenden kilometers afleggen voor een paar tientjes. Hoe kan dit? Ik snap niet dat Ryanair geen verlies lijdt...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het gratis vliegen is natuurlijk een marketing stunt, wellicht deels gesponsored door de tourist board van de betreffende bestemmming.
Er is veel geschreven over het no-frills business model van ryanair; belangrijkste redenen dat ze zo gedkoop zijn (of lijken):
1) low-cost operations: een gedisciplineerde focus op kostenbeheersing en het vermijden van alle onnodige kosten en luxe. 2) het in vragen van een (flinke) meerprijs voor allerlei extra's, bv. voor het afrekenen met credit card, het meenemen van een extra koffer, een drankje aan boord, etc. en 3) verlieslatende acties compenseren met duurdere vluchten (bv. op populaire dagen zijn de vluchten veel duurder; Ryanair lijkt echter altijd goedkoop (en heeft dan ook al veel klachten over misleidende reclame gehad)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan dit komen omdat ze geregistreerd staan in landen met lagere belastingsafdracht?
Voorts vliegen ze veelal van kleiner vliegvelden met lagere kosten voor start en landingsrechten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vlieg vrij veel met Ryanair,en betaal meestal voor een retour Faro-Weeze niet meer dan 30 Euro.
Waardoor kan dit?
In een normale Boeing 737 gaan 180 passagiers,bij Ryanair zitten er 220 pers.in.
Stoelen staan dichter op elkaar.
Geen luxe!Stoelen zijn niet te stellen,geen muziek,geen hoofdlapjes.Snel uit en instappen,vliegtuig staat max.45min. aan de grond.Veel oostblok personeel(lage salarissen?)Goedkope vliegvelden>En een slimme bedrijfsvoering.Vorig jaar toch +_70 millioen winst gemaakt.(maar de vluchten zijn niet altijd goedkoop,iedere dag checken,dan vindt je wel iets voor weinig)
Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog even een lang verhaal wat ik opdook:

Door het denkwerk als een retailer weet de excentrieke Ryanair-topman Michael O'Leary uit de kleinste diensten geld te verdienen. Zo verdient Ryanair aan de extra diensten die ze leveren. Alle extra's moeten betaald worden, bijvoorbeeld het inchecken van bagage (kosten 11 euro per enkele reis), het inchecken op de luchthaven (5 euro per enkele reis), priority boarding (5 euro per enkele reis), creditcardtoeslag (5 euro per enkele reis), overgewicht (15 euro per kilo per enkele reis) en bijvoorbeeld het kopen van eten of drinken in het vliegtuig.

Ryanair geeft momenteel een kwart van alle geboekte vluchten gratis weg. O’Leary denkt het aantal binnen vijf jaar te verdubbelen en het streven is alle stoelen gratis weg te doen. Het geheim zit hem niet alleen in alle betaalde diensten, maar ook in eenvoudig weg ‘besparen’. De vloot van Ryanair bestaat uit meer dan honderd identieke vliegtuigen, wat het onderhoud goedkoper en eenvoudiger maakt. Bij de nieuwste vliegtuigen ontbreken verstelbare rugleuningen, zodat er minder kans is op defecten aan de stoelen. Ook ontbreken de raamschermen en bergvakken aan de rugleuningen, want dit bespaart gewicht en kostbare tijd aan schoonmaken en maakt het aanschaffen van vliegtuigen eveneens goedkoper. Tevens worden de toestellen zoveel mogelijk in de lucht gehouden met korte ‘refreshers’ tussenstops van ± 25 minuten voor een zo hoog mogelijk rendement. Tevens verdient Ryanair geld met reclame in en op de vliegtuigen. De bekende doekjes op de hoofdsteunen zijn regelmatig voorzien van reclame voor hotels en websites en enkele vliegtuigen zijn 'vliegende reclameborden'.

Verreweg het grootste deel van de verkoop (98%) gaat via de website, wat een aanzienlijke besparing oplevert. De website van Ryanair is omgebouwd tot een verkoopparadijs. Skivakanties, auto’s huren, hotelkamers, reisverzekeringen, online gokken zijn een aantal extra diensten die worden aangeboden. Met 15 miljoen unieke bezoekers maandelijks levert reclame op de site veel geld op. De halfjaarwinst van prijsvechter Ryanair is in de eerste helft van 2007 met 24 procent gestegen tot een recordhoogte van 408 miljoen euro.

Dit is dan wel niet recent,maar geeft wel de strategie weer.