als je sneller gaat dan het geluid, kun je jezelf dan nog wel horen en verstaan?

als je in een straaljager zit die sneller dan het geluid gaat, kun je jezelf of iemand anders nog wel horen en verstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

in een vliegtuig ( zoals de concorde ( een pasagiers vliegtuig, niet meer in dienst) ) zit je in een ruimte, die afgesielt is van buiten. je zult niks merken qua verschil geluid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want de snelheid die groter is dan het geluid gaat via de golven die naar je TOE komen. Als je je kop uit het raam zou steken, dan niet.

http://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=2072
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me pijnlijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet?
Ja hoor.

Piloten in de F16 gaan tijdens oefeningen met regelmaat sneller dan het geluid, tijdens die manoeuvres houden ze gewoon contact met de luchtverkeersleiding en horen ook de geluiden die de instrumenten maken.