een vliegtuig zonder strepen, hoe kan dat?

Achter de meeste vliegtuigen zit een witte streep. Waarom achter sommige niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Dat zijn vliegtuigen zonder straalmotor OF de lucht bevat te weinig vocht om condensatiestrepen te laten ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die witte strepen zijn condensatiestrepen, langgerekte wolkjes waterdamp. En eigenlijk hebben ze helemaal geen nut; ze ontstaan gewoon.U kent vast wel het verschijnsel dat er op een koude winterdag bij het uitademen een wolkje uit uw mond komt. U ademt warme lucht uit met daarin veel waterdamp. Als deze lucht in aanraking komt, gemengd wordt, met de koude buitenlucht, dan condenseert een deel van de daarin aanwezige waterdamp en vormt een voor ons zichtbaar wolkje. De condensatiestrepen achter vliegtuigen worden ook op deze manier gevormd. Het vliegtuig vliegt door relatief koude lucht met een zekere vochtigheidsgraad. Deze lucht wordt in de straalmotor van het vliegtuig opgewarmd en er wordt nog meer waterdamp, een bijproduct van de verbranding van kerosine, aan toegevoegd. Deze hete lucht met daarin relatief veel waterdamp komt dan vervolgens in aanraking met de koude buitenlucht en er kan dan condensatie van de waterdamp gaan optreden met als gevolg de witte streep achter het vliegtuig.

Of er al dan niet condensatie optreedt heeft dus te maken met de temperatuur van de lucht en met de hoeveelheid waterdamp die in de lucht zit, de vochtigheidsgraad van de lucht. In warme lucht kan meer waterdamp opgenomen worden dan in koude lucht. Als vochtige warme lucht dus afkoelt zal op een gegeven moment een temperatuur bereikt worden waarbij de afgekoelde lucht een maximale vochtigheidsgraad bereikt heeft. Bij nog verder afkoelen van de lucht kan de vochtigheidsgraad niet meer groter worden en zal het overschot aan waterdamp condenseren.Omdat de lucht steeds kouder wordt naarmate men hoger in de atmosfeer komt zal een vliegtuig hoog in de lucht dus sneller condensatiestrepen achter zich hebben dan een vliegtuig dat laag vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keurig verhaal Iris en een pluspunt.
Kleine aanvulling: Om die waterdamp te condenseren zijn er ook nog kleine stofdeeltjes op die hoogt nodig als condensatie kernen. Geschikt daarvoor is bv het stof van de vulkaan uitbarsting, en tevens zullen er ook wel roetdeeltjes uit de motor zelf als een deel van de benodigde condensatie kernen dienen.
Als aanvulling op Jelle: Die strepen ontstaan vaak pas achter vliegtuigen die boven gemiddeld zo'n 27000 voet (8 kilometer) hoogte vliegen. Sommige vliegtuigen vliegen daar dus simpelweg onder.