Wanneer zijn er 2 piloten vereist in een verkeersvliegtuig; wat is de grenslijn?

In grote verkeersvliegtuigen zitten altijd twee piloten ter wel kleine vliegtuigen maar door één piloot waar zit de scheidingslijn?
Of wanneer moet er een tweede piloot in de cockpit zitten?

3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Grote vliegtuigen en de bijbehorende door de fabrikant bedachte en geteste bedieningsprocedures zijn ontworpen voor een bediening door een team van 2 piloten.

Kleine vliegtuigen zijn vaak ontworpen en gecertificeerd voor bediening door minstens één piloot.

De scheidslijn ligt in een aantal gevallen bij de waarde van het max. toegelaten startgewicht: als dat boven 5700 kg ligt moeten er 2 piloten zijn.
Maar ook onder die waarde kunnen het aantal passagiersstoelen, het aantal motoren, en de vluchtduur, de gecompliceerdheid, en het vliegen bij dag of nacht, een rol spelen. En voor openbaar luchtvervoer geldt al snel dat er sowieso 2 piloten vereist zijn.

Er zijn zakenvliegtuigen die normaal met 2 man worden bediend, maar die met een speciale cockpitinrichting en soms een net ónder de 5700 kg teruggebracht max. gewicht door één piloot bediend mogen worden.

Los hiervan kan het minimum van 2 uiteraard verhoogd worden bij erg lange vluchten, zodat er onderweg in de cockpit afgelost kan worden.
Bordensteker