Waar schommelt het meer in een vliegtuig?

Is dit voorin, in het midden of achterin? Is achterin wel prettig? Of heb je het idee dat je wordt meegesleurd bij het opstijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat maakt echt geen verschil. Je wordt sowieso niet meegesleurd tijdens het opstijgen, hooguit een beetje achterover in je stoel gedrukt.

Een vliegtuig is een ietwat flexibele constructie. Helemaal achterin is de amplitude van de schommelingen groter dan in de rest van het vliegtuig. Het is er wel veiliger, je hebt daar statisch gezien een grotere kans op overleven bij een ongeluk.

Ik denk dat het heel weinig uitmaakt. Omdat het vliegtuig in de lucht gedragen wordt door de vleugel, en de voelbare stuurbewegingen (in reactie op onrustige lucht) met behulp van roeren achteraan bij de staart, en de roeren bij de vleugeluiteinden worden opgewekt, zou je theoretisch iets rustiger moeten zitten halverwege de romp, dus ongeveer op of juist iets achter de vleugel (bij veel vliegtuigen is de romp achter de vleugel iets langer dan voor de vleugel). Maar in de praktijk zal het doorgaans erg weinig uitmaken.

De schommelbewegingen zijn afhankelijk van de ligging van het zwaartepunt. Dit zal bij de vleugels zitten (laten we voor het gemak de hele vleugel pakken). Hoe verder je van dat punt af bent des te groter de schommelbewegingen zijn. aangezien het een zwaarte"punt" is zal het dus ook effect hebben op de afstand vanaf het midden van het vliegtuig (meer richting het raam betekend een grotere schommelbeweging). In de praktijk ervaar je dit nagenoeg niet. Voor een veilige plaats kan je inderdaad het beste zo ver mogelijk achterin zitten (Mocht er iets gebeuren) de zwarte doos (die overigens oranje is) zit niet voor niets achterin.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100