Hoeveel vluchten vertrekken per dag vanuit schiphol en rotterdam airport?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@vraagske: ongeveer 500.000 vliegbewegingen betekent 250.000 betekent evenveel start als landingen. Dus 250.000 starts per jaar.
250.000/365 = 684 per dag.
Ervan uitgaande dat alleen gestart wordt tussen 7.00 en 23.00uur dan komt het neer op 684:16= gemiddeld 43 vertrekkende vluchten per uur. Er zijn uren dat het meer, maar ook minder zijn.

Antwoorden (2)

Gemiddeld ongeveer 700 per dag vanaf Schiphol

500.000 vliegbewegingen per jaar dus 250.000 starts; delen door 365 dagen.
Gemiddeld 70 per dag van Rotterdam; dehelft daarvan lesvluchten; een kwart grote verkeersvliegtuigen
4 jaar geleden
Schiphol heeft bijna het maximum aantal vertrekkende en inkomende vluchten van 500.000 per jaar bereikt. Grofweg 500.000 / 365 = afgerond 1370 vertrekkende en aankomende vluchten per dag. Bij een openstelling van 16uur kom je op 1370:16 = plus/minus 85 vertrekkende en aankomende vluchten. Dat komt neer op ongeveer 43 vertrekkende vluchten per uur. Gemiddelde aantallen. Soms vertrekken er per uur meer dan op andere uren.
Op Rotterdam Airport vertrekt de eerste vlucht ‘s ochtends om 7 uur en de laatste vlucht arriveert uiterlijk om 23 uur. Er zijn nachtvluchten (23.00-07.00) en uitwijkers.
Het aantal inkomende en vertrekkende vluchten per dag varieert. Er vertrekken evenveel vliegtuigen als er aankomen. Soms ongeveer vier vertrekkende vluchten per uur.
Op donderdag 20 juni zijn er 34 vertrekkende vluchten gepland, verdeeld over zestien uren. Soms zijn het er zes per uur, maar ook komt één keer per uur voor.
Voor Schiphol kunnen in 2023 de aantallen vliegbewegingen per uur veel meer worden. Schiphol kan in theorie doorgroeien naar 540.000 vliegbewegingen per jaar in 2023. (270.000 vertrekkende en 270.000 aankomende vluchten)
https://www.ad.nl/economie/schiphol-zit-bijna-aan-het-maximum-aantal-vluchten-per-jaar~a96597b4/
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/schiphol-kan-doorgroeien-naar-540000-vliegbewegingen
Dus momenteel: vanaf Schiphol gemiddeld 684 vertrekkende vluchten en gemiddeld 30 vertrekkende vluchten vanaf Rottedam Airport. Vanaf Rotterdam Airport erg variabel per dag.