Ik heb altijd veel last van mijn oren in een vliegtuig bij het dalen.Echter: nooit bij terugkeer op Schiphol. Hoe kan dat?

We vliegen meestal naar een Canarisch eiland.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen omdat de Nederlandse piloten al vrij snel de landing inzetten en langzaam dalen. Ik heb ook altijd erg veel last van mijn oren bij het dalen (tot pijn aan toe, waarvan ik nog dagen last heb), en ben inderdaad blij als een piloot de daling langzaam inzet.
Maar!!!
Dat is niet voorbehouden aan Schiphol, ik heb het ook meegemaakt in Afrika. Omgekeerd heb ik ook wel eens een hele snelle daling op Schiphol meegemaakt, en daar werd ik niet vrolijk van. Dus ... het is niet luchthavengerelateerd, maar afhankelijk van de wijze waarop een piloot de landing inzet.

Ik bedoel dat de piloten de landing dus vroeg inzet ... dus bijvoorbeeld al boven België of Duitsland en niet pas boven Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is de buis van Eustachius, de verbinding van neus naar midden-oor, die een beetje dicht zit
Dat buisje zorgt ervoor da de luchtdruk hetzelfde blijft in het binnenoor en daarbuiten

Als dat een beetje dichtzit dan kan de druk verschillen, het trommelvlies trekt dan wat bol of juist hol, dan doet dat pijn.
Bij vliegen neemt de druk even of langer af... Dan komt het trommelvlies dus een beetje naar binnen te staan en dat voelt niet prettig. En als dan door de vernauwing de druk niet kan afnemen in je middenoor dan zit je daar mee...
Ik kan je een rigoreuze methode om als het trommelvlies naar buiten bol staat de druk weer gelijk te maken... Laat het onder de douche vollopen met water tot het randje en druk dan voorzichtig met een vinger op de vloeistof, maar wel voorzichtig, door de druk maak je dat het trommelvlies naar binnen komt...
De andere kant op doe je door op een speciale manier te hoesten. Ik kan je dat niet uitleggen, dat is een slag om dat voor elkaar te krijgen... Dus ik begin er maar niet aan...

De laatste opmerking, dat je dat alleen hebt terug naar huis, is waarschijnlijk een overtuiging die post vat, ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat in schiphol niet zou gebeuren waar het elders overal ter wereld het wel zo is...

dank je...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor de 'rigoreuze' tip!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
you are welcome...
Hoe het komt dat je het specifiek hebt bij de landing in Amsterdam, kan ik niet verklaren.
Wellicht heb je iets aan ear-planes.

Sterkte!

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland is een vrij vlak land, waardoor de vliegtuigen al erg vroeg de landing in kunnen zetten naar Schiphol...

Bij de Canarische Eilanden maar ook bij andere eilanden ligt de zaak wat complexer. Een piloot die een landing inzet wilt een punt zien om zich te kunnen focussen. (Vergelijk het maar met de belijning op het wegdek.) En los van het feit dat de meeste landingsbanen op eilanden maar kort (+/- 2000 meter) zijn. Zal een piloot doorgaans harder moeten remmen. Maar terug naar het focussen van de piloot. Eén piloot zal ten alle tijden voor de meest veilige optie gaan om een vliegtuig aan de grond te zetten. Dus zal de piloot de landing niet inzetten als hij alleen maar zee ziet...

Dit staat overigens compleet los van dalen, want dit kan vrij probleemloos tot een hoogte van 5.000 voet. Daarbij is de zee bewegenlijk. Dus zal een hoogtebepaling marginaal variëren...

Totdat er land in zicht is zal er geen landing worden ingezet. Wanneer er land in zicht is zal de landing veel stijler zijn dan, wanneer een vliegtuig tientallen/honderden kilomers land voor zich ziet...

Dat je last hebt van je oren bij het dalen lijkt me praktisch onmogelijk. Dit is namelijk pas bij het landen. Die om uiteenlopende redenen pas kan worden ingezet vanaf 20.000 voet...

Daarbij is een landing inzetten naar de Canarische Eilanden altijd laat. Dit i.v.m. het vele kruisende vliegverkeer over Spanje en Marokko...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin, je zet de landing neit in wanneer je de baan ziet hiervoor heb je minima's dat is met een ILS 200 ft (70 meter) boven de baan, een ils glidepath is 3 graden (5%) en dat volg je vanaf dat je de ils intercept, een grote kist heeft doorgaans een desend rate van 1000 ft/min. Een kist die op final zit heeft voorang op ander vliegverkeer dat wegvliegt en dat wordt doormiddel van een SID weggestuurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry Starbless, maar het is ronduit niet waar wat je zegt. (en @Appel: Ik denk dat het gooien met termen eerder meer verwarring tot gevolg heeft dan dat het tot inzichten leidt ;) )
Misschien heb je als je in Nederland bent meer last van verkoudheid (en ontstoken bijholten). Als je verkouden bent heb je veel meer last van druk op je oren. Het zou kunnen dat tijdens je vakantie op de Canarische eilanden je bijholten genezen en dat je daardoor op de terugreis minder last hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heimwee, en dan vergeet je alle ongenoegen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens de daling neemt de druk in de cabine toe. Op het moment dat je niet goed klaart heerst er in je holtes een onderdruk, dit veroorzaakt het pijnlijke gevoel.

Tijdens de vlucht wordt de cabinedruk op een niveau gehouden dat overeenkomt met een hoogte van 6000 - 8000 voet. Met een stijging van 27 voet neemt de luchtdruk buiten gemiddeld met 1 millibar af. Tijdens de vlucht is de cabinedruk ongeveer 260 millibar lager dan op zeeniveau. Tijdens de daling zou je dus alleen een daling onder die 6000 - 8000 kunnen merken, want dan neemt de cabinedruk pas weer toe.

Onder de 10.000 geldt er meestal een maximaal snelheid van 250 knopen en iedereen zal met deze snelheid dalen. De daling vindt plaats met de motoren op stationair (meest efficient) en dit geeft een glijpad van ongeveer 3 graden. Iedereen daalt dus nagenoeg net zo snel (kan iets verschillen met gewicht van het toestel).

Als er op een luchthaven wordt geland die hoog ligt is er bijna geen verschil in luchtdruk tussen cabinedruk op hoogte en het vliegveld. Denk aan Nairobi (Kenia) 5330 voet. Hier zou het dus logisch zijn dat je er minder last van zou hebben omdat het drukverschil maar circa 60 millibar is.

Schiphol daarentegen ligt extreem laag (-11 voet, dus onder zeeniveau) en hier zou je er meer last van moeten hebben dan op luchthavens die hoger liggen. Canarische eilanden liggen ook laag. Las Palmas is 76 voet.

Dus om te antwoorden op je vraag, er is geen enkele reden waarom je op schiphol minder last zou hebben. Meer last van je oren is veel logischer.

Toegevoegd op 24-04-2009 16:10:00
Als het druk is wordt je vaak op een laag level opgehouden voor de landing. Bijvoorbeeld 3000 voet. Dan heb je een soort van trap in de daling zitten. Van bijv. 7000 voet cabinedruk naar 3000. Als je hier een tijdje in de hold zit heb je tijd om te klaren. Als je daarna dan van 3000 naar de baan daalt is het minder pijnlijk. Echter, vaak ligt een hold op bijv. 7000 voet en dan zul je er dus geen voordeel van hebben.