Waarom zijn sommige woorden bij een vliegtuig ontleend aan een schip?

In een vliegtuig zeggen ze "welkom aan boord" en de voor- en achterkant heten boeg en hek. waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Bordensteker
7 jaar geleden
Waar bent u boeg en hek tegengekomen? Het hek stond vroeger rond het niet voor onbevoegden toegankelijke deel van het vliegveld, en de term 'gate' is dan ook ontleend aan het poortje in dat hek, waar de reizigers in het begin doorheen liepen naar het vliegtuig. Bij het in de lucht met een groot vliegtuig van achteren naderen van tankvliegtuigen hebben deze vaak te maken met een soort boeggolf van het achterste vliegtuig dat de staart (niet hek) van het tankvliegtuig enigszins omhoog duwt. Maar verder heeft men het in de luchtvaart niet over boeg of hek. Het is dan al neus en staart wat de klok slaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn nog veel meer overeenkomsten:
De piloot is een gezagvoerder en de
kapitein is ook een gezagvoerder.
Bij het verlaten van de startbaan en van de haven verlaten beide de buitengrenzen.
Luchtvaart en zeevaart
Vliegtuigen en schepen hebben hun aparte wetten: de luchtvaartwet en de zeescheepvaartwet Touringcarbedrijven gaan deze lucht- en zeevaarttermen ook al overnemen.

Antwoorden (1)

een vliegtuig is ook wel een "luchtschip" vandaar de overeenkomsten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Een luchtschip is een zeppelin.