Waarom mag je (vaak) niet je telefoon gebruiken tijdens het opstijgen en dalen/landen van een vliegtuig?

Tijdens het opstijgen en het landen van het vliegtuig mag je vaak niet je telefoon gebruiken (om bijvoorbeeld muziek te luisteren) maar waarom mag dat niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een vliegtuig gebruikt gps en radiosignalen communicatie en navigatie.
Elektronische apparatuur kan die signalen blokkeren of vervormen.
Op 3.000 m hoogte gaat men ervan uit dat de piloten nog voldoende tijd hebben om in te grijpen als het fout gaat.
Tijdens de start en landing hebben ze die tijd niet.
Deze regel is er voor jouw veiligheid en die van de rest van de passagiers en bemanning.
Omdat er heel veel verschillende soorten elektronische gadgets zijn die bijna allemaal meer of minder signalen uitzenden is het gewoon makkelijker om ze allemaal tijdens de start en landing te verbieden.
Op 3.000 m hoogte mag je alles weer in de vliegtuigmode aan zetten omdat in die stand er het minste signalen zijn.
On board wifi gebruikt een voor dat type vliegtuig goedgekeurde zender/ontvanger.
Als het goed is stoort deze de vliegtuigsystemen niet.
Eerste link is pdf met makkelijke uitleg.
Tweede is wat technischer pdf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijdens het opstijgen en landen mag nooit electronische apparatuur gebruikt worden. Dit om elk risico van verstoring van de vliegtuigapparatuur (electronica, zenders) te voorkomen.
Vaak mag vanaf een hoogte van 3000m apparatuur wel weer gebruikt worden. Echter zenders (telefoon, Wifi, Bluetooth, IR) moeten uitgeschakeld blijven. Tegenwoordig wordt op sommige vluchten (vooral in de VS) tegen betaling wel internet via Wifi aangeboden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch blijft het raar dat als je betaalt en wifi van die maatschappij gebruikt, dat het dan wel mag,.... maar dat je je eigen provider niet mag gebruiken.
gvrox
10 jaar geleden
@bigmomma: ik denk ook niet dat jouw provider toevallig ook een toegangspunt in het vliegtuig heeft
Utrecht
10 jaar geleden
Precies: de WiFi die de airline aanbiedt, blijft binnen het toestel. Dat is wat anders dan mobiel internet via je eigen (telefoon)provider. Vervolgens gaat de (gezamenlijke) internetverbinding van het vliegtuig via satelliet.