Hoe lang duurt het inladen van bagage bij een vliegtuig?

Dit kan dus gaan van de hoeveelheid van de wagens (geen idee hoeveel hoe snel deze gaan en hoe veel er op een zo'n voertuig gaat.) tot hoe veel bagage er in een vliegtuig gaat. Hier zal ik wel zeggen dat het om 10 ton in bagage op het vliegtuig zal zitten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
tinus1969
7 jaar geleden
Bij een middelgroot vliegtuig (type Boeing 737) zijn 'omdraaitijden' (tussen landing en volgende start) van 45-60 minuten haalbaar. In die tijd wordt dus ook alle bagage gelost en ingeladen.

Het beste antwoord

U mikt met 10 ton aan bagage kennelijk op een Airbus A380, met ca. 500 passagiers.
Voor zo’n widebody vliegtuig wordt de zgn. ruimbagage al gedurende de incheckprocedure van de passagiers verzameld in bagagecontainers, waarbij gemiddeld voor elke 30 stuks bagage één zgn. LD-3 container nodig is.
Op basis van 1 stuks ruimbagage per passagier (op een lange-afstandsvlucht) kom je dan op 17 containers voor alle bagage.
Wanneer het vliegtuig aan de pier staat en het lossen van de aangekomen passagiersbagage (en de zgn. bellyvracht) achter de rug is, kunnen reeds gevulde bagagecontainers al aan boord geplaatst gaan worden. Doordat het met containers tegelijk gaat, is daarvoor slechts 1,4 minuten per container nodig. Voor de 17 benodigde containers komt dat op 24 minuten om alle bagage aan boord te brengen, indien alle bagage bijtijds ingecheckt is.

Bij een kleiner vliegtuig (zeg maar globaal de vliegtuigen met één gangpad) is er sprake van handmatig beladen vanaf bagagekarren via lopende banden. Dat gaat met ongeveer 95 kilo bagage per minuut, omgerekend naar aantallen koffers komt dat neer op ongeveer 5,6 koffers per minuut. Maar dit betreft dus een veel kleiner soort vliegtuig, en stel dat het om 150 stuks ruimbagage gaat (niet elke passagier neemt op de kortere afstanden ruimbagage mee), dan kun je met zulk koffer-voor-koffer optassen in de “kruipkelder” van een vliegtuig (fysiek zwaar werk) toch nog in 27 minuten klaar zijn.
Uitzondering hier kan de Airbus A320 zijn, waarvoor een beladingssysteem bestaat dat speciaal voor dit vliegtuigtype ontworpen kleinere bagagecontainers toepast. Maar dat kost extra investering en gewicht (wat het maximum vliegbereik beperkt) en het beheer van die containers vereist meer logistiek; het wordt daarom voorzover mij bekend lang niet door alle maatschappijen gebruikt.

Het aantal koffers op één bagagekar doet er daarbij eigenlijk niet toe, en de door een platformtrekker getrokken ‘treintjes’ van deze karren rijden even snel als die met de bagagecontainers: ca 15 km/h want ik kon ze vroeger op Schiphol op de fiets bijhouden. De afstand tussen bagagekelder onder het terminalgebouw en de parkeerplaats van het vliegtuig kan echter op grote luchthavens wel mee gaan tellen.
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit gaat zeker helpen met een onderzoek over het bouwen en onderhouden van een vliegveld. Bedankt!