Met alle respect naar het antwoord van Sandesh hierboven, maar het is niet compleet; ....

KLM asia is een dochtermaatschappij van de KLM, die in 1995 werd opgericht voor het doel om vluchten te kunnen beginnen naar Taipei op Taiwan.

In die tijd gaf de Volksrepubliek China geen landingstoestemming aan luchtvaartmaatschappijen die ook op Taiwan vlogen, dat zij als een deel van China beschouwen. Om dit probleem te omzeilen, vestigde KLM een dochtermaatschappij geregistreerd in Taiwan die de vluchten naar Taipei uitvoerde.

De vliegtuigen van KLM Asia zijn geschilderd in de kleuren van de moedermaatschappij en dragen de naam "KLM Asia". Hoewel ze het KLM logo voeren, ontbreekt het kroontje.

Door deze juridische constructie kon de KLM de Chinese autoriteiten te vriend houden door te beweren dat het niet zelf naar Taiwan vloog.

Dezelfde constructie werd ook toegepast door maatschappijen van andere landen, zoals British Asia Airways, Air France Asie, Japan Asia Airways (dochter van Japan Airlines) en Swissair Asia.

Als het nodig is dan gebruikt de KLM de vliegtuigen van KLM Asia ook voor andere bestemmingen. Momenteel is het weer toegestaan om zowel naar China als naar Taiwan te vliegen, het is ook nog maar de vraag of KLM Asia zal blijven bestaan of dat het geheel opgaat in KLM.

Grappig detail: mijn vrouw en ik zijn in 2000 met de "Calgary" naar Johannesburg gevlogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze een eigen KLM Asia logo hebben.

Dit zegt Wikipedia: The livery of KLM Asia does not feature Dutch national symbols, such as the Flag of the Netherlands, nor does it use KLM's stylised Dutch Crown logo, instead featuring a special KLM Asia logo.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een bedrijf 100 jaar bestaat kunnen ze de titel hofleverancier aanvragen en mogen ze het kroontje voeren in hun logo. Asia zal inderdaad anders in de organisatiestructuur van de KLM zijn ondergebracht en niet als hofleverancier mogen worden betiteld.