Waar dienen de zwarte staafjes voor op een vleugel van een vliegtuig.?

Onlangs vlogen wij met Lufthansa en zagen 5 staafjes achter op de vleugel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Die staafjes zijn van koolstof en dienen om een eventuele blikseminslag af te voeren. De elektrische stroom gaat in de romp en verlaat het vliegtuig weer via de zwarte koolstofstaafjes die aan de vleugels en de staartvin zitten.
9 jaar geleden
Deze staafjes voeren de statische elektriciteit af die opgebouwd wordt als het vliegtuig door regen/sneeuw/stof e.d. vliegt. Als men dat niet zou doen ontstaan er ontladingen naar de omringende lucht, en dat verstoort de communicatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
En inderdaad voeren ze ook de lading af als het vliegtuig door bliksem wordt geraakt, maar dat gebeurt niet zo vaak. De functie om te zorgen dat de communicatie niet wordt verstoord is de belangrijkste.
gvrox
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En om te voorkomen dat stuurvlakken blijven 'plakken' doordat er een verschil van lading met de rest van de vleugel is (zoals een ballon die je over je haar wrijft aan het plafond kan plakken). Je zult dan ook zien dat deze dingen aan alle stuurvlakken zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben ik het helaas niet helemaal mee eens Joozd. Het klopt dat lagers kunnen smelten en dan vastlopen door de overdracht van statische elektriciteit tussen het vliegtuig en de stuurvlakken maar dat geldt voor alle bewegende delen aan de buitenkant van een vliegtuig. Maar om dit verschil in lading (potentiaal verschil) op te heffen zijn bewegende delen voorzien van bonding jumpers. Dat zijn aluminium kabeltjes die je tussen het bewegende deel en het vliegtuig monteert. Doordat deze kabeltjes een lagere elektrische weerstand hebben dan een lager zal de statische elektriciteit via deze kabels lopen en niet via het lager.