Hoe bereken je hoe groot de vleugels van een vliegtuig moeten zijn met welke gegevens?

Dus stel ik heb een vliegtuig en daar moeten vleugels aan. Ik weet alleen niet hoe groot die vleugels moeten zijn om te kunnen blijven vliegen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Erna55
8 jaar geleden
Niet alleen de grootte van de vliegtuigvleugels bepaald of een vliegtuig in de lucht blijft.
zie : http://www.natuurkunde.nl/artikelen/1762/de-wetten-van-de-vliegkunst

Het beste antwoord

Hey, interessante vraag! Feit is dat dit behoorlijk complex is en hier een opleiding aeronautical engineering voor vereist is. De grootte van je vleugel is afhankelijk van verschillende wensen van de klant en factoren. Denk hierbij aan maximum Vstall (overtreksnelheid), Vne (nooit te overschrijden maximumsnelheid), Vra (maximumsnelheid in ruwe weersomstandigheden), Va (manoeuvreersnelheid), rollrate (snelheid waarop het vliegtuig om de x-as heen wentelt) maar ook aan de functie die de kist gaat hebben.
Wil je een jet die op hoge snelheid en grote hoogtes zal kruisen of juist een prop die op lagere snelheden en hoogtes zijn werk zal doen.

Een zweefvliegtuig is bijvoorbeeld gemaakt voor lagere snelheden en efficiënt vlieggedrag, hoewel sommige wedstrijdvliegtuigen de 300 km/h ook wel halen. Daarom worden lange slanke vleugels toegepast, gezien het vliegtuig niet net zoals een passagiersvliegtuig last heeft van maximum spanwijdtes die de kist mag hebben. Hier zijn namelijk eisen voor, gezien vliegtuigen met te grote spanwijdtes niet kunnen manoeuvreren op een vliegveld, zonder de helft van de geparkeerde vliegtuigen met zijn vleugel mee te sleuren.

Hoewel je dat waarschijnlijk graag gehoopt had, is er jammer genoeg geen vast antwoord op je vraag, maar ik hoop je hier in ieder geval mee op weg te hebben geholpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
alsnog bedankt