Waarom zit er een deur in de cockpit naar het passagiers gedeelte? Wanneer er geen toegang of contact zou zijn zou een eventuele... ?

...kaping toch ook niet meer mogelijk zijn?Wanneer er een cockpit is met een wc, genoeg voedsel en een deurtje lijkt me dat een eventuele tussen deur niet nodig is toch?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet alleen de piloten komen in de cockpit, maar ook de schoonmakers, de technische dienst, de tankdienst, en tijdens de vlucht (zéker op een nachtvlucht!!) het cabine-personeel ieder half uur minimaal, om te kijken dat alles okay is met de piloten. (Soms worden de steward/essen zelfs gevraagd naar de cockpit toe te gaan, omdat de piloten vechten tegen de slaap, en wakker 'gekletst' moeten worden. Zodra de zon opgaat is dat een stuk minder......) Op de langere trajecten is er behalve de captain en de copiloot ook een cocopiloot aan boord, zodat ze elkaar tijdens de vlucht kunnen aflossen, en om de beurt een paar uurtjes 'af' kunnen, en door de cabine wandelen of slapen in de speciale cockpitslaapcabine. Al met al : geen verbinding tussen cockpit en cabine zou bijzonder onhandig zijn!

Omdat anders de piloot niet naar de cockpit kan. Toegevoegd na 24 minuten: Daarnaast hoeveel mensen zijn er nou eenmaal omgekomen met dergelijke acties? Dat aantal is nihil als je het vergelijkt met andere te voorkomen doden en dus zou het raar zijn om vliegtuigen om te gaan bouwen voor zoiets.

Bij noodgevallen moet de piloot ook kunnen vluchten

Omdat er ook noodgevallen te bedenken zijn waarbij het heel belangrijk is. Stel de cockpit komt vol rook te staan, maar het vliegtuig zou nog op autopiloot kunnen landen, dan moeten ze ergens heen kunnen. En vanwege het feit dat een vliegtuig nu eenmaal in de lucht zit, is daar een andere deur geen optie (vanaf buitenaf)

Een eigen deur voor de cockpit en een extra toilet en pantry voor de piloten zou veel extra ruimte in het vliegtuig kosten. Economisch en milieutechnisch een weinig wenselijke optie. Verder is het wel zo prettig als in noodgevallen alle personeel samen problemen aan kunnen pakken. Toegevoegd na 2 minuten: Het probleem van toegankelijkheid van de cockpit is met een goed afsluitbare deur al opgelost.

Als een vliegtuig ter afhandeling op de grond staat komen wij met veel diensten aan boord die allemaal regelmatig in de cockpit moeten zijn. naast het feit wat hierboven mij beschreven staat is er ook nog een instapprobleem. Een buitendeur zou betekenen dat er een extra trap of avia brug aangesloten moet worden. iets wat niet echt past. En heel veel kosten met zich mee brengt. En je kan nu geien de bouw van een vliegtuig ook technisch niet zomaar aan de zijkanten een deur plaatsen. De stelling dat een kaper dan niet bij de piloot kan zal een kaper heel eenvoudig dit omzeilen door passagiers of personeel als dwangmiddel voor zijn eisen te gebruiken.

Bijna alles is al gezegd. Ik weet nog 1 ding te verzinnen: stel je voor dat een piloot ziek wordt? Dan moet er toch iemand bij kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100