Waarom zit er een deur in de cockpit naar het passagiers gedeelte? Wanneer er geen toegang of contact zou zijn zou een eventuele... ?

...kaping toch ook niet meer mogelijk zijn?Wanneer er een cockpit is met een wc, genoeg voedsel en een deurtje lijkt me dat een eventuele tussen deur niet nodig is toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Niet alleen de piloten komen in de cockpit, maar ook de schoonmakers, de technische dienst, de tankdienst, en tijdens de vlucht (zéker op een nachtvlucht!!) het cabine-personeel ieder half uur minimaal, om te kijken dat alles okay is met de piloten.

(Soms worden de steward/essen zelfs gevraagd naar de cockpit toe te gaan, omdat de piloten vechten tegen de slaap, en wakker 'gekletst' moeten worden. Zodra de zon opgaat is dat een stuk minder......)

Op de langere trajecten is er behalve de captain en de copiloot ook een cocopiloot aan boord, zodat ze elkaar tijdens de vlucht kunnen aflossen, en om de beurt een paar uurtjes 'af' kunnen, en door de cabine wandelen of slapen in de speciale cockpitslaapcabine.

Al met al : geen verbinding tussen cockpit en cabine zou bijzonder onhandig zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens, Tanja, maar in het kader van de vraag misschien niet helemaal belangrijk....

Andere antwoorden (6)

Omdat anders de piloot niet naar de cockpit kan.

Toegevoegd na 24 minuten:
Daarnaast hoeveel mensen zijn er nou eenmaal omgekomen met dergelijke acties? Dat aantal is nihil als je het vergelijkt met andere te voorkomen doden en dus zou het raar zijn om vliegtuigen om te gaan bouwen voor zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij landen en stijgen dient de piloot dan via zijn eigen deur naar de cockpit te gaan als in een trein met als verschil dat er dus geen tussendeur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke eigen deur? Die zou dan ingebouwd moeten worden een miljarden operatie als het uberhaupt al mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap ook de minnen echt niet.
sterredag
12 jaar geleden
bij een vraag hoort ook de toelichting, in dat opzicht is het antwoord niet waardevol (dat is wat de plussen en minnen inhouden, niet of wat er staat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja hoeveel meer kan je toevoegen als de vraag in een zin onderuit gehaald is? Moet ik dan ook uit gaan leggen dat een vliegtuig slecht vliegt zonder piloot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik min of plus trouwens altijd op (on)juistheid, als er onvolledigheid is reageer ik meestal, nu hebben die minnen juist geen toegevoegde waarde en lijkt het of mijn antwoord feitelijk niet klopt. Maar wel een goede dat je het zegt, want zo had ik minnen nog niet gezien. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms gebeurd het helaas dat je word afgemind op juistheden. Van mij een C+
sterredag
12 jaar geleden
Als je met je muis over het duimpje heen gaat, dan zie je de tekst staan of het al dan niet een waardevol antwoord op de vraag is, zo beoordeel ik de antwoorden dus ook. In de vraag is duidelijk dat het gaat om wat anders dan de functie van de deur op dit moment, maar waarom ze geen andere optie kiezen. Soms is een antwoord wel juist, zoals dit antwoord, feitelijk juist is en toch niks toevoegd, of er niet wijzer van wordt, waardoor het geen waardevol antwoord is. Zo ook trouwens met mensen die 20 minuten later reageren met precies hetzelfde antwoord als iemand die na 1 minuut reageerde. Dat is leuk puntjes halen, maar voegt niks toe, hoewel het antwoord wel feitelijk waar kan zijn.
Bij noodgevallen moet de piloot ook kunnen vluchten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er ook noodgevallen te bedenken zijn waarbij het heel belangrijk is.

Stel de cockpit komt vol rook te staan, maar het vliegtuig zou nog op autopiloot kunnen landen, dan moeten ze ergens heen kunnen. En vanwege het feit dat een vliegtuig nu eenmaal in de lucht zit, is daar een andere deur geen optie (vanaf buitenaf)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de piloten gaan echt nooit de cockpit uit om het vliegtuig op de autopiloot te laten landen, hoor! Ze hebben speciale maskers met een bril eraanvast, en ademen dan zuurstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de autopiloot landen bestaat niet eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
sterredag
12 jaar geleden
mischien toch wat vaker aircrash - investigation kijken :) daar is dat zeker wel eens aan de orde geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoel je dat er een hoop geautomatiseerd gaat maar ik kan me geen landing voorstellen waar een piloot van een passagierstoestel wat waardes instelt en de cockpit uitloopt zoals dat wel met het vliegen zou kunnen. Maar misschien is mijn reactie al ingehaald door de techniek. Ik zal het eens vragen.
sterredag
12 jaar geleden
hmm tja, misschien heb jij ook wel gelijk en houd automatische piloot bij het vliegen niet helemaal automatisch in. Maar goed het ging om een voorbeeld/idee, misschien dat die niet helemaal correct is. Neemt niet weg dat mijn antwoord wel klopt, er kunnen zich in de lucht noodsituaties voordoen waarbij het handig is als men in de lucht de cockpit kan verlaten, naar de rest van het vliegtuig. En dan heb ik voor mijn antwoord nog minder plusduimpjes gekregen dan jij :) Terwijl het antwoord toch wel klopt, hooguit het voorbeeld niet helemaal correct is :) Ik heb dus ff gegoogled nu, dus vandaar deze reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Piloten moeten voortdurend de instrumenten in de gaten houden. Auto piloot is niet zomaar op een knopje duwen. Er komt heel wat bij te kijken. Alle gegevens zoals hoogte, lengte van landingsbaan, cours...en nog veel meer moeten allemaal in de boordcomputers worden ingevoerd. Bovendien moet de piloot voordien zelf aan hoogte en snelheid houden. Ook het inschakelen van flaps en speedbrake is van levensbelang. Flaps zijn kleppen aan de vleugel die ervoor zorgen dat het vliegtuig aan een lagere snelheid kan landen. Flaps moeten geleidelijk, beetje per beetje meer worden uitgetrokken. Nog heel wat zaken kan de auto piloot niet overnemen net zoals de flaps. Bovendien moet de autopiloot landing op het juiste ogenblik worden ingeschakeld. Anders kan het goed fout lopen. Vliegtuigen worden altijd manueel aan de grond gezet. Soms word het toestel wel nog eens aan de grond gezet als test of ze dit nog niet verleerd zijn.
Een eigen deur voor de cockpit en een extra toilet en pantry voor de piloten zou veel extra ruimte in het vliegtuig kosten.
Economisch en milieutechnisch een weinig wenselijke optie.
Verder is het wel zo prettig als in noodgevallen alle personeel samen problemen aan kunnen pakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het probleem van toegankelijkheid van de cockpit is met een goed afsluitbare deur al opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een vliegtuig ter afhandeling op de grond staat komen wij met veel diensten aan boord die allemaal regelmatig in de cockpit moeten zijn.
naast het feit wat hierboven mij beschreven staat is er ook nog een instapprobleem.
Een buitendeur zou betekenen dat er een extra trap of avia brug aangesloten moet worden. iets wat niet echt past. En heel veel kosten met zich mee brengt.
En je kan nu geien de bouw van een vliegtuig ook technisch niet zomaar aan de zijkanten een deur plaatsen.

De stelling dat een kaper dan niet bij de piloot kan zal een kaper heel eenvoudig dit omzeilen door passagiers of personeel als dwangmiddel voor zijn eisen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alles is al gezegd.
Ik weet nog 1 ding te verzinnen: stel je voor dat een piloot ziek wordt? Dan moet er toch iemand bij kunnen.