Op welke spottersplek komen vliegtuigen het laagst over?

Ik wil de 17e vliegtuigen gaan spotten en wil vooral landende vliegtuigen zo laag mogelijk over zien komen. Ik weet dat de 17e de Polderbaan is gesloten wegens onderhoud. Ik dacht aan het plekje "Tweeduizend El" bij de Zwanenburgbaan maar ik zag op youtube video's dat ze daar toch nog vrij hoog overheen komen.

Weet iemand een plek waar de vliegtuigen het laagst overkomen? (Buiten plekjes rond de Polderbaan uiteraard :-) )

Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Bij zestienhoven kan je heel dicht bij staan. Vanaf de zijkant, maar ook eronder.
Zie je ze pal boven je vliegen.
Ze landen en steigen in de zelfde richting. Steigen zie je ze niet zo goed.
Maar landen weer wel. Dus als je ergens aan de bovendijk gaat staan.
Maar zestienhoven heeft natuurlijk niet van die hele grote vliegtuigen. Dat maakt het misschien wat minder interessant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Interessante informatie.
Maar zoals je zelf ook al beseft, helemaal geen antwoord op de gestelde vraag! Zoiets moet je alleen als reactie plaatsen.
-
Met de weersverwachting van vandaag (noordelijke wind, vanaf ongeveer het middaguur meer westnoordwestelijk) lijkt het dat Schiphol de Zwanenburgbaan voortdurend voor startend verkeer nodig gaat hebben. Landend verkeer zal dan eerst nog een tijdje de Kaagbaan kunnen gebruiken, later zal het meer op de Aalsmeerbaan en de Amstelveenbaan (Buitenveldertbaan) moeten worden opgevangen.

Het kaartje op
http://www.bezoekbas.nl/userfiles/Polderbaan_niet_beschikbaar_Bas-AV.pdf
bevat een storende fout: niet de Polderbaan, maar de Zwanenburgbaan is in de situattie van “noordelijk baangebruik” als onbruikbaar gemarkeerd!

Maar wat vandaag mee gaat spelen, is dat de windrichting een beetje tussen noordelijk baangebruik en zuidelijk baangebruik in komt te zitten. Dan wordt het al gauw een mix die hier niet aangegeven is. Bijvoorbeeld in de landingspiek 36R en 27 (en starten op 36C), en in de startpiek landen op alleen 36R terwijl er gestart wordt op 24 of 27 en 36C. Het maakt dan ook uit of de banen nat zijn of droog.

Vanaf de Ringvaartdijk heb je een mooi zicht op vliegtuigen die op de Aalsmeerbaan gaan landen. Die komen daar best vrij laag over.

Nog lager komen ze over het fietspad naast de Schipholweg (landen op de Buitenveldertbaan). Maar daar kun je eventueel weggestuurd worden door de politie.

Overigens komen ze bij Tweeduizend El iets lager over dan wanneer je recht voor de Polderbaan staat langs de Schipholweg. Dat heb je dan op Youtube denk ik niet goed kunnen zien.
Ik heb de afstanden opgemeten tussen de plek waar je recht voor de baan kunt staan en de plek waar het electronisch uitgezonden glijpad de baan raakt. Die afstand is voor de Polderbaan (18R) 1100 meter, voor de Zwanenburgbaan (18C) 970 meter (dus ze komen daar bij Tweeduizend El echt lager over je heen). Voor vandaag heb je er niet veel aan echter.

Verder is deze afstand bij de Buitenveldertbaan (27) slechts 750 meter, dan meet ik namelijk vanaf het fietspad langs de Schipholweg tot aan het electronisch bepaalde landingsdoelpunt.

Bij de Aalsmeerbaan (36R) is het een 1360 meter, tenzij je in de berm van de N 232 gaat staan tot de politie je daar wegstuurt. Toch is dat een mooie plek. En je kunt het eventueel van opzij ook mooi zien vanaf de Breguetlaan op het bedrijventerrein Oude Meer.

Tenslotte: bij de Kaagbaan (06) is deze afstand 1060 meter.
Bordensteker