waarom stoppen sommigen piloten aan het begin van de startbaan, en sommigen piloten rijden trekken het vliegtuig na de bocht meteen door?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ze volgen de aanwijzingen van de verkeerstoren op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De piloten die na de bocht meteen vertrekken hebben al voor de bocht de 'take-off clearance' gehad, degene die voor de threshold moeten wachten nog niet...(i.v.m eventuele 'wake turbulence' van het vorige vliegtuig o.i.d. moeten ze effe short...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast de beperkingen door ander luchtverkeer (waaronder het wachten op toestemming en het rekening houden met de turbulentie van het voorgaande vliegtuig), kunnen er nog andere redenen meespelen.

De methode om even op de startbaan stil te staan, en dan (met de remmen er op) al zeg maar half gas geven, om daarna de remmen los te laten en meteen vol gas te geven, kan voorgeschreven zijn voor de gevallen waarin het gewicht van het vliegtuig dicht bij het maximaal toelaatbare gewicht komt dat in de actuele omstandigheden van toepassing is.
Het startgewicht kan afhankelijk zijn van de baanlengte, maar ook van obstakels zoals hoogspanningsleidingen of gebouwen of bergen in de omgeving, en van wind en de temperatuur. Er wordt bij de berekening van het maximum toelaatbare startgewicht rekening gehouden met de mogelijkheid van het uitvallen van één motor op het meest kritieke moment. Het zorgvuldig met alle mogelijk beperkende factoren rekening houden, betekent ook dat je in sommige situaties dan ook netjes start zoals het ooit gedaan is bij het testvliegen om de startprestaties te bepalen.

Welnu, wanneer je in één keer vanuit de bocht de baan oprijdt en dan al rijdend gasgeeft, dan duurt het even voordat je ook de volle stuwkracht van de motoren hebt, en in die tijd ben je al baanlengte aan het ‘verbruiken’. Alleen als het actuele startgewicht op die dag duidelijk lager is dan het maximum dat door de weersomstandigheden en baanlengte bepaald wordt, dan kun je afzien van die ‘sprinttechniek’ en gewoon al rollend gasgeven.

Vaak is het actuele gewicht zelfs stukken minder dan wat je maximaal zou mogen wegen op die dag. Dan wordt er met gereduceerd vermogen gestart, waarvoor dan weer aparte berekeningen gemaakt zijn. Soms betekent dat dat het dan weer voorgeschreven is om bij toepassing daarvan weer een echte ‘staande start’ te maken (maar nu met het berekende gereduceerde vermogen). Er zijn dan namelijk ook vliegproeven uitgevoerd om op die manier te mogen starten, en dan moet je weer netjes precies conform de methoden van de testvliegers tewerkgaan.

En als het in de winter nodig is om de vleugelvoorrand te verwarmen om ijsaanzetting te voorkomen, dan moet je soms zelfs een aantal seconden met vrij veel gas op wachten om de heteluchtleidingen en de vlegelvoorranden zelf goed op temperatuur te krijgen voordat je de remmen lost en volgas geeft.

De verkeersleiding zorgt voor de starttoestemming, maar de vlieger gáát pas als hij en het vliegtuig gereed zijn.
Bordensteker