Mee nemen van urn (incl.as) mee in vliegtuig als handbagage mag dat-of zijn daar regels voor?

ik wil mij gaan vestigen in het buitenland en neem de urn mee van mijn overl. vrouw, mag ik de urn bij mij houden in het vliegtuig omdat ik bang ben dat deze zoek raakt / stuk gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Ja, mag als handbagage, let wel er zijn wat regels:

De as meenemen in de passagiersruimte (handbagage)
U kunt de as van uw dierbare bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen meenemen in een urn, welke geschikt is voor het röntgenapparaat bij de veiligheidscontrole. De crematie urn dient namelijk ‘doorgelicht’ te worden. De beveiligingsmedewerkers kunnen hierdoor de inhoud zien, zodat de urn meegenomen mag worden in de passagiersruimte. Om vervelende situaties te voorkomen is het verstandig om voor de zekerheid bij uw luchtvaartmaatschappij na te vragen of de urn meegenomen mag worden.

http://www.urnwinkel.nl/crematie-urn-as-vliegtuig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij krijgen vaak de vraag of het mogelijk is om een crematie-urn mee te nemen in het vliegtuig. Het antwoord hierop is ja, maar er dient rekening gehouden te worden met een aantal voorwaarden.

De as meenemen in de passagiersruimte (handbagage)
U kunt de as van uw dierbare bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen meenemen in een urn, welke geschikt is voor het röntgenapparaat bij de veiligheidscontrole. De crematie urn dient namelijk ‘doorgelicht’ te worden. De beveiligingsmedewerkers kunnen hierdoor de inhoud zien, zodat de urn meegenomen mag worden in de passagiersruimte. Om vervelende situaties te voorkomen is het verstandig om voor de zekerheid bij uw luchtvaartmaatschappij na te vragen of de urn meegenomen mag worden.

De urn
Crematie urnen welke gemaakt zijn van marmer, kunststof of hout zijn toegestaan in de handbagage. Deze urnen zijn namelijk geschikt voor het röntgenapparaat. De urn moet hermetisch worden gesloten door het crematorium. Dit kan door middel van een schroefdop of – in het geval van een ‘standaard’ asbus – door de deksel, welke op de urn wordt geklikt. Wanneer de urn een losse deksel heeft kan de deksel van de urn worden verlijmd.

Als u een urn van een ander materiaal heeft, kunt u ook deze urn – zonder inhoud - met een verwijderbare deksel meenemen (beveiligingsmedewerkers kunnen op deze manier in de urn kijken) Tevens is het mogelijk om deze urn te versturen via bijvoorbeeld een vervoersbedrijf zoals DHL. Stalen kisten of zware metalen urnen moeten worden ingecheckt.

De urn kan in een stevige plastic tas worden vervoerd. Discreter is echter een urnentas, welke u in de categorie toebehoren vindt.

Certificaat
U heeft geen officiële documenten of een vergunning van de gemeente nodig. Om onduidelijkheid bij de veiligheidscontrole te voorkomen (in bijvoorbeeld landen waar men hier minder ervaring mee heeft) kunt u bij uw crematorium een Engelstalige verklaring (omschrijving) van de crematie en overlijden laten maken, zodat de beveiligingsmedewerkers enige houvast hebben wat er het land binnen komt.