De hoogte speelt geen rol. Op 10km hoogte is nog zuurstof genoeg die aan meer dan 700km/u in de motor vliegt. Op die hoogte draait de motor helemaal niet meer op volle kracht.
Het vliegtuig vliegt zo hoog omdat de luchtweerstand daar lager is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Klopt helemaal.
De motoren draaien daar wel op een hoog toerental, niet veel verschillend met na de start op lage hoogte, maar er gaat inderdaad maar weinig lucht doorheen. Of je kunt ook zeggen: wel veel maar tegelijk heel dunne lucht!
De vleugel gaat ook wel hard door de lucht, veel sneller dan op lage hoogte net na de start, maar door de combinatie van dunne lucht en hoge snelheid heb je toch ook daar voldoende draagkracht om het vliegtuig in de lucht te houden.
En daarbij heb je niet meer luchtweerstand dan onvermijdbaar is.
Terwijl de motoren dus wel snel draaien maar ze betrekkelijk weinig lucht verwerken, is er daar ook maar betrekkelijk weinig brandstof nodig om zo vooruit te blijven gaan. De vleugel en de motoren zijn geoptimaliseerd om zo zuinig mogelijk vooruit te gaan, en doordat je in dunne lucht vliegt moet je ook wel ongeveer dat hoge tempo aanhouden: een vliegtuig kan maar weinig langzamer gaan vliegen als er bijvoorbeeld heel dikke mist op de bestemming zou zijn. Dan zou het tegelijk ook lager moeten gaan vliegen, maar dan gaat het voor dezelfde afstand ook méér brandstof verbruiken dan waar op gerekend was. Dus in zo’n uitzonderlijk geval ga je je reserves aanspreken (meestal was de mistkans al voorzien), en eventueel uitwijken of tussenlanden. Doordat de motoren geoptimaliseerd zijn om met alle motoren in werking hoog te vliegen, is er reservecapaciteit om met alle motoren áán flink te klimmen op lage hoogte, en ook om in het uiterste geval nog voldoende te klimmen in geval van een láát in de startaanloop uitvallende motor.
(Bij een eerder uitvallende motor wordt er snel weer afgeremd en gestopt.)
Een vliegtuigmotor zuigt in een paar seconden een voetbalstadion leeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is regelt de vliegtuig voor zuurstof en als mensen in paniek kunnen raken vallen van die maskers naar beneden dat is om nog beter te kunnen ademen.